Tvrtka Lesaffre proslavila je krajem ožujka veliku obljetnicu – 25 godina poslovanja u Adriatic regiji, a generalni direktor Zoran Mabić najavljuje da i u budućnosti nastavljaju razvijati svoju viziju jačanja pozicije strateškog partnera u pekarskoj industriji kroz inovacije, povjerenje, održivost i brigu za okoliš te modernizaciju pogona. „Nastavit ćemo razvijati nove proizvode prilagođene potrebama modernog potrošača, a uz to ćemo ulagati u obrazovanje pekara kako bismo zajednički oblikovali budućnost pekarstva.“
Razgovarala: Marija Sedlar
Kako ste proslavili obljetnicu? Što je zaslužno za dugogodišnje uspješno poslovanje Lesaffrea u Hrvatskoj?
S obzirom na to da smo obilježili čak tri velika događaja – 25 godina poslovanja Lesaffre Adriatic, svečano otvorenje novog Pekarskog/razvojnog centra (Baking Centra) te novih ureda – željeli smo da proslava bude dostojna takvog obilježavanja. Za naših 350 uzvanika pažljivo smo osmislili spoj zabave, kulinarstva i atraktivnog show programa koji se održao na dvije lokacije s posebnim naglaskom upravo u našem novootvorenom Pekarskom centru. Posebnu vrijednost dali su i govori podrške članova Uprave kompanije iz Lilla i predsjednika OCEA, Jerome Labrieza, kao i francuskog veleposlanika u Republici Hrvatskoj.
Nakon proslave smo primili velik broj pohvala i priznanja od partnera i kolega iz industrije što je potvrda da smo s pristupom, izvedbom i porukom događaja postigli upravo ono što smo željeli: ostaviti snažan dojam i dodatno ojačati odnose s partnerima. Ovom prilikom želim zahvaliti svima koji su doprinijeli organizaciji ovog važnog događaja – našem timu u Lesaffre Adriatic i Lesaffre Sloveniji, kao i vanjskim suradnicima koji su nas podržali. Bila je to proslava koja odražava našu autentičnost, strast prema poslu te posvećenost dugoročnim partnerskim odnosima, što nam je izuzetno važno i čemu smo u potpunosti predani.
S kojim ste ciljem otvorili centar i što ćete sve organizirati u njemu?
Otvaranje našeg novog Baking Centra, odnosno Pekarskog/razvojnog centra, smatramo jednim od ključnih koraka u daljnjem razvoju Lesaffrea Adriatic. Centar je smješten upravo uz našu središnjicu, u poslovnom kompleksu City Island Buzin, a zamišljen je kao mjesto gdje se rađaju ideje – od prvog koncepta pa sve do gotovih proizvoda na policama. Upravo to čini ovaj centar posebnim – on je izvor inovacija i znanja. Zar nije super osjećaj biti na izvoru ideja, koje za neko vrijeme postanu stvarnost? Naš cilj je povezati sve sudionike u lancu vrijednosti – od craft pekara i industrijskih partnera do retail kupaca – kako bismo zajedno razvijali rješenja koja odgovaraju suvremenim potrošačima, a pritom su profitabilna i održiva za sve u lancu.
Pekarstvo je izuzetno bogata kategorija, s gotovo neograničenim mogućnostima – i u tom smislu, vjerujemo da ovim centrom unosimo novu dimenziju suradnje i razvoja. Posebno smo ponosni što Lesaffre posjeduje 52 Pekarska centra diljem svijeta koji pokrivaju više od 100 tržišta. Sva ta znanja i iskustva objedinjena su putem interne platforme Bamareto koja našim partnerima omogućuje pristup tisućama uspješnih receptura, razvijenih za različita tržišta i segmente. To nam daje jedinstvenu snagu jer u praksi, ako kupac dođe s idejom ili izazovom, možemo mu ponuditi provjerena rješenja, dodatno ih prilagoditi i zajedno razviti proizvod spreman za tržište. Kao što bi Linus Pauling rekao: ‘Najlakši put do dobre ideje je imati puno ideja’.
Naš pristup ide i korak dalje – želimo postati Category Captain u pekarskom segmentu, što znači da smo spremni s partnerima surađivati na oblikovanju kompletne kategorije proizvoda za krajnje potrošače, uključujući savjetovanje, razvoj asortimana i optimizaciju prodajnog prostora. Time želimo stvoriti dodatnu vrijednost, povećati učinkovitost i zadovoljstvo krajnjih korisnika, ali i osigurati rast cijele kategorije. Nekad bi ovakav sveobuhvatan, brz i kvalitetan način nazvali utopijom, a sada je stvarnost.
Naš novi centar ima i društvenu dimenziju. Planiramo organizirati edukativne radionice za djecu iz vrtića i osnovnih škola, gdje će na zabavan i zdrav način učiti kako nastaju kruh i druga peciva. Vjerujemo da će to biti vrijedno iskustvo za njih, a i nama je izuzetno važno prenijeti znanje i ljubav prema pekarstvu na najmlađe generacije. Kao kompanija s više od 170 godina povijesti, nikada nismo bili vođeni kratkoročnim ciljevima. Naš fokus je uvijek bio na održivom rastu, dugoročnim partnerstvima i odgovornosti prema zajednici i okolišu. Upravo takav pristup nas je doveo do pozicije globalnog, ali i regionalnog lidera – i vjerujemo da s novim Pekarskim centrom otvaramo novo poglavlje suradnje, razvoja i inovacija. U pekarstvu danas nije problem tržište – već hrabrost da se tržištu ponudi nešto novo, drugačije i vrijedno. Inovacije su ključ rasta.
S kojim se izazovima susreće pekarska industrija u Hrvatskoj i regiji?
Regija je dosta različita, iako geografski kompaktna. Bez obzira što konzumacija po glavi stanovnika ima blagi pad u volumenu, u vrijednosti raste iznad inflacije zbog povećanja kvalitete, a samim time i cijene. Zanimljivo je primijetiti veliku različitost u konzumaciji kruha po osobi u sedam zemalja koje naša regija pokriva. U Sloveniji je 51 kg/po stanovniku; u Hrvatskoj i Sjevernoj Makedoniji 59; u BiH 61; Albaniji 77, pa sve do Kosova gdje je 85 kg/po stanovniku. Gledano prema zapadu, konzumacija je niža po stanovniku, ali značajno je šira ponuda koja zahtijeva brže inovacije, kao i višu kvalitetu za koju su konzumenti spremni platiti premium cijenu.
Izazov, a ujedno zadatak za sve, je popraviti komunikaciju prema konzumentima s pokazivanjem stvarnih činjenica o benefitima kruha, od toga koliko je fermentacija dobra za bogatiji okus i aromu do svih varijacija koje poboljšavaju kvalitetu. Kao regionalni i svjetski lider u fermentaciji, želimo preuzeti ulogu voditelja pekarskog sektora u pozitivnoj komunikaciji prema konzumentima. Kad gledamo samo hrvatsko pekarsko tržište, ono se trenutno suočava s nizom dodatnih izazova – od onih vrlo stvarnih i konkretnih do onih koje bismo mogli nazvati ‘izazovima dezinformacija’.
Jedan od ključnih stvarnih izazova je nedostatak kvalificirane radne snage kod naših partnera u industriji. Mi u Lesaffreu tome pristupamo kroz inovacije – primjerice, razvojem proizvoda koji smanjuju potrebu za radnim vremenom bez kompromisa u kvaliteti. Tekući kvasac je dobar primjer: osim što zahtijeva manje ručnog rada, značajno smanjuje količinu otpada i ima niži CO₂ otisak, što je danas sve važnije, posebno u kontekstu europskih okolišnih standarda.
S druge strane, izazov s ‘fake news’ sadržajem tiče se širenja pogrešnih ili poluistinitih informacija – primjerice tvrdnji da je kruh nezdrav. To naprosto nije točno. Pekarski proizvodi obuhvaćaju čitav spektar – od jednostavnih bijelih peciva do vrhunskih funkcionalnih proizvoda s dodanim proteinima, sjemenkama, raznim vrstama brašna i fermentacijskim kulturama poput kiselog tijesta. Nijedna prehrambena kategorija nije doživjela takvu razinu razvoja u posljednjih deset godina kao pekarstvo. Naravno, važno je razumjeti da ne postoji univerzalna prehrana za sve – ljudi s celijakijom izbjegavaju gluten, ali to ne znači da su kruh i pekarski proizvodi nezdravi za sve ostale.

Ključ je – kao uvijek – u umjerenosti i raznolikosti. Vjerujemo da je upravo sada vrijeme za hrabrije iskorake i stvaranje proizvoda s višom dodanom vrijednosti. Nažalost, još uvijek postoje kompanije koje se boje promjena i inovacija, iako je izbjegavanje rizika danas jedan od najvećih rizika. Mi ne govorimo o brzopoteznim, ‘instant’ rješenjima koja vode kratkoročnim rezultatima, već o kvalitetnim, dugoročnim strategijama koje grade tržište.
Nažalost, primjeri koji kvare percepciju pekarstva ipak postoje. Primjerice, ‘beskvasni kruh’ koji se prodaje pod etiketom zdravlja, a zapravo sadrži više aditiva nego većina konvencionalnih proizvoda. Pravi beskvasni kruh je nešto sasvim drugo i trenutno ga gotovo nema u standardnoj ponudi. Slična stvar događa se i s tzv. pricing-sizing pristupom – smanjenjem gramaže proizvoda bez promjene cijene, što možda kratkoročno ima financijski efekt, ali dugoročno ruši povjerenje potrošača i vrijednost kategorije. Mi u Lesaffreu želimo raditi suprotno – stvarati vrijednost, graditi povjerenje i pružati podršku partnerima da kroz inovacije rastu i diferenciraju se na tržištu. U tome vidimo budućnost hrvatskog pekarstva.
Koji su Lesaffre top proizvodi? Razlikuju li se i u kojoj mjeri preferencije potrošača u Adriatic regiji?
Naše poslovanje možemo podijeliti u dva ključna segmenta: B2B i B2C. U B2B segmentu, ključni proizvod je di-go kvasac u različitim oblicima – tekući, kruti i praškasti – koji koristimo u suradnji s industrijskim i craft partnerima. Uz njega, ističu se i naši brendovi u kategoriji poboljšivača: Magimix, Livendo i Tradizy, koji omogućuju precizna rješenja za specifične pekarske potrebe, bilo da je riječ o volumenu, teksturi, okusu ili trajnosti proizvoda. U B2C segmentu, odnosno proizvodima dostupnima krajnjim potrošačima na policama trgovina, najpoznatiji su di-go svježi i suhi kvasac, koji su godinama sinonim za pouzdanost i kvalitetu u domaćim kuhinjama. Također, veliku popularnost bilježe i di-go mješavine za kruh, posebno Fini Domaći, Mediteranski i Multigrain, koje omogućuju potrošačima brzu i jednostavnu pripremu ukusnog kruha kod kuće.
Što se tiče preferencija potrošača u regiji, one se razlikuju – u Hrvatskoj je i dalje naglasak na tradicionalnim pekarskim proizvodima dok tržišta poput Slovenije i Crne Gore sve više pokazuju interes za inovativne proizvode s dodanom vrijednosti, poput funkcionalnih sastojaka, posebnih vrsta brašna ili fermentacijskih procesa. Upravo te razlike dodatno nas motiviraju da lokaliziramo pristup svakom tržištu i kroz naš razvojni centar osiguramo rješenja prilagođena konkretnim potrebama i trendovima. Važno je za reći kako u Prigorju Brdovečkom, tj. u Hrvatskoj, proizvodimo značajan dio našeg portfolija koji je zastupljen u regiji. To nam daje fleksibilnost i brzinu, kao i mogućnost tailor made proizvoda.
Gubi li se običaj pečenja kruha u domaćinstvima?
Miris svježe ispečenog kruha izaziva najljepšu emociju te stan pretvara u dom. Neki kažu da je miris svježeg kruha, miris nedjelje i obiteljskog okupljanja. I doista, ima li veće vrijednosti od toga? Tako da nema straha za gubitak tog običaja. Naravno, navike se mijenjaju, osobito kod mlađih generacija, ali važno ih je prepoznati i prilagoditi im se. Upravo zato uvodimo nove Bio mješavine za kruh koje uskoro stižu na tržište. Riječ je o visokokvalitetnim mješavinama s bio podrijetlom svih sastojaka – jednostavne su za pripremu – dovoljno ih je promiješati i staviti u pećnicu. Time povezujemo tradiciju domaće izrade s potrebama i ritmom suvremenog života. I dalje bilježimo rast prodaje naše di-go kockice od 42 g, koja je prava ikona u gotovo svakom kućanstvu u Hrvatskoj i cijeloj regiji. To nam pokazuje da ljubav prema kućnoj pripremi kruha i dalje živi – samo je treba njegovati i razvijati ukorak s vremenom.
Što je najveća prednost i poslovna filozofija kompanije?
Možda će izgledati utopistički, ali naše najveće prednosti su naše vrijednosti, koje zaista živimo unutar kompanije. Navest ću dvije: povjerenje i strast, vrijednosti koje se dalje šire na naše partnere s kojima zajednički rastemo. Danas je sve manje iskrenosti i povjerenja. Bez dugoročnog ulaganje u zaposlenike nema ni pravog partnerskog odnosa. Jedna smo od rijetkih kompanija gdje ljudi na vodećim pozicijama dočekaju mirovinu. Zbog takvog odnosa zaposlenici našu kompaniju doživljavaju kao da su dioničari.
Mi smo jedna od rijetkih decentraliziranih kompanija – koristimo globalno znanje koje primjenjujemo kroz lokalni pristup i to smatramo najboljim miksom za održivi dugoročni rast. Kroz tri temeljne smjernice – globalno znanje, lokalni pristup i brzinu odgovora, koja je postala krucijalna – gradimo našu filozofiju. Ta kombinacija omogućava nam da se brzo prilagodimo potrebama tržišta, uz stalne inovacije i vrhunsku kvalitetu. Te tri jake strane kumulativno donose pretpostavke za holistički pristup u odnosu s našim partnerima. Naša poslovna filozofija temelji se na stalnom unapređenju i podršci našim partnerima, a naš cilj je stalno doprinositi održivosti i inovacijama u pekarstvu i prehrambenoj industriji.
Zašto je važno poslovati održivo?
Održivo poslovanje temelj je naše strategije. Implementiramo ekološki prihvatljive procese, smanjujemo otpad, optimiziramo potrošnju energije i aktivno podržavamo kružno gospodarstvo. Projekti smanjenja CO2 otiska i potrošnje vode u proizvodnji naši su najveći globalni fokusi. Posebno smo ponosni na naš tekući kvasac, koji je jedan od najboljih primjera smanjenja utjecaja na okoliš. Kroz različite projekte također doprinosimo lokalnim zajednicama i edukaciji o zdravoj prehrani. Trenutno započinjemo s implementacijom biorazgradivih vreća za pakiranje naših proizvoda, čime dodatno smanjujemo naš ekološki otisak. Osim toga, društvena odgovornost je također važan aspekt našeg poslovanja, jer smatramo da poduzeća imaju odgovornost prema društvu u kojem djeluju.
Koliko izazovne globalne okolnosti utječu na poslovne planove?
Geopolitička situacija je posljednjih pet godina stalno izazovna, od korone do danas, a nažalost se ne vidi smirivanje. Mi smo dio globalne firme i s tim se dobro nosimo. Mislim da rijetko tko može toliko brzo reagirati kada jedan izvor iznenada treba zamijeniti s drugim, a bez da itko od naših kupaca osjeti štetu. Garantiramo sigurnost i stabilnost i isti nivo kvalitete kroz cijelo vrijeme poslovanja s našim partnerima. Kroz strateško planiranje, diversifikaciju izvora nabave i inovacije u proizvodnji nastojimo minimizirati negativne učinke i osigurati stabilnost poslovanja.
Kako izgleda vizija Lesaffre Adriatica za budućnost?
Naša vizija je jačanje pozicije strateškog partnera u pekarskoj industriji kroz inovacije, povjerenje, održivost i brigu za okoliš, kroz modernizaciju pogona. Nastavit ćemo razvijati nove proizvode prilagođene potrebama modernog potrošača, a uz to ćemo ulagati u obrazovanje pekara kako bismo zajednički oblikovali budućnost pekarstva i ulagati u obrazovanje pekara kako bismo zajedno oblikovali budućnost pekarstva. Kruh postoji oduvijek i zauvijek će postojati, a mi se trudimo biti dio tog dugog putovanja, brinući se da očuvamo taj nevjerojatni simbol kvalitete i tradicije.