
Iako duhanska industrija u Hrvatskoj pokazuje jasne dugoročne izazove, tržište ipak bilježi pomake kroz inovacije i nove kategorije proizvoda. Tako se e-cigarete i zagrijavani duhanski proizvodi sve češće percipiraju kao manje štetne alternative klasičnim cigaretama te kao korak prema smanjenju ili prestanku pušenja.
Piše: Lina Sidorenke, Regional Communications Manager, Euromonitor International
U iščekivanju podataka za tržište duhanske industrije za 2024., koje Euromonitor International izdaje u svibnju, donosimo pregled trendova zabilježenih u godini ranije. Prema podacima analitičke kuće Euromonitor International, u Hrvatskoj nije došlo do značajnih promjena u visini trošarina na duhanske proizvode, pa su i cijene proizvoda ostale stabilne.
Stabilnost cijena pomogla je izbjeći pad maloprodaje u količinskom smislu. Međutim, rast prodaje cigareta u maloprodaji nije bio rezultat povećane potrošnje domaćih potrošača, već je generiran dolascima većeg broja stranih turista u post-covid razdoblju. Turisti iz zapadnoeuropskih zemalja Europske unije iskoristili su niže cijene cigareta u Hrvatskoj u odnosu na cijene u svojim matičnim zemljama. Istovremeno, cigare su profitirale zahvaljujući širenju baze potrošača, dok su se duhani za motanje i dalje birali kao povoljnija alternativa klasičnim cigaretama.

Iako duhanska industrija u Hrvatskoj pokazuje jasne dugoročne izazove, tržište ipak bilježi pomake kroz inovacije i nove kategorije proizvoda. Tako se e-cigarete (e-vapour proizvodi) i zagrijavani duhanski proizvodi sve češće percipiraju kao manje štetne alternative klasičnim cigaretama te kao korak prema smanjenju ili prestanku pušenja. E-tekućine su nastavile profitirati zahvaljujući izuzeću od trošarina dok su se zatvoreni sustavi za jednokratnu upotrebu ponovno počeli jače pojavljivati na tržištu.
Unatoč strogoj regulaciji oglašavanja duhanskih proizvoda, određeni prostor za promociju uređaja za grijanje duhana ipak je postojao. Također, sve je veći interes za nikotinske vrećice, posebno među onim potrošačima koji traže alternativu bez duhana, što ukazuje na promjenu potrošačkih navika i jačanje tržišta proizvoda nove generacije.
KLJUČNI TRENDOVI
Tijekom pretprošle godine zabilježen je rastući interes za cigare, osobito među mladim punoljetnim potrošačima, koji se pridružuju tradicionalnoj bazi potrošača s višim primanjima i srednje životne dobi. Ova nova potrošačka skupina doprinijela je rastu maloprodajne prodaje cigara prema kraju promatranog razdoblja.
Mnogi novi korisnici vole eksperimentirati s različitim aromama kako bi iskusili nove okuse, no cijena i dalje predstavlja izazov. U uvjetima ograničene ponude došlo je do većeg interesa za jeftinije, ne-kubanske cigare. Od 1. siječnja 2023., Hrvatska je postala članica Schengenskog prostora, što je dovelo do strožih kontrola i većeg broja službenika na granicama, otežavajući krijumčarenje ilegalnih cigareta u zemlju. Ipak, zakonita prodaja cigareta i duhana za motanje i dalje je pod pritiskom zbog snažno prisutnog ilegalnog tržišta, posebno kada je riječ o duhanu koji dolazi iz unutrašnjosti zemlje.
ŠTO SLIJEDI ZA DUHANSKU INDUSTRIJU?
Očekuje se da će tradicionalni duhanski proizvodi biti izloženi sve većim regulatornim pritiscima, osobito kroz povećanje trošarina. Europska unija poduzima zajedničke korake kako bi smanjila broj pušača i smrtnost povezanu s pušenjem, stoga se predviđa značajno povećanje trošarina na duhanske proizvode. Na već ionako osjetljivom tržištu, to bi moglo rezultirati padom konzumacije cigareta i duhana, iako istovremeno povećava rizik od ilegalne trgovine.

S druge strane, predviđa se da će potrošnja e-cigareta i zagrijavanih duhanskih proizvoda i dalje rasti, uz postupno širenje njihove potrošačke baze. Kategorije nove generacije, uključujući e-vapour proizvode, zagrijavani duhan i nikotinske vrećice, očekuje se da će bilježiti najbrži rast u količinskoj maloprodaji (CAGR).
Ovi se proizvodi percipiraju kao moderni i manje štetni, a industrija im posvećuje najviše pažnje u smislu inovacija i noviteta. Zaključno, duhanska industrija u Hrvatskoj sve se više usmjerava prema alternativnim proizvodima, dok će tradicionalne kategorije biti podložne regulaciji, većim porezima i promjenama potrošačkih navika.
Pri razvoju novih proizvoda proizvođači naglasak stavljaju na tehnologiju i inovacije
U sklopu teme o duhanskim proizvodima i tržištu duhanske industrije razgovarali smo s vodećim proizvođačima i upitali ih što je trenutno u fokusu njihova poslovanja, koliko ulažu u inovacije i zašto su one bitne u duhanskoj industriji te čime se vode pri osmišljavanju novih proizvoda. Nadalje, zanimalo nas je koje trendove oni primjećuju na hrvatskom tržištu duhanske industrije te kakvi su im planovi za nadolazeće razdoblje.

JAPAN TOBACCO INTERNATIONAL
Ivana Pandža, voditeljica ključnih kupaca
Japan Tobacco International u ponudi ima 29 proizvoda, od toga 25 marki cigareta unutar obitelji Winston, Camel, Sobranie i LD te 4 marke rezanog duhana unutar obitelji Camel, Old Holborn i Amber Leaf. Trenutno nam je fokus na cigaretama iz obitelji Sobranie, namijenjene pušačima premium segmenta cigareta na našem tržištu. Pored već etabliranih Sobranie Black i Sobranie Gold King Size cigareta dostupnih po maloprodajnoj cijeni od 4,9 eura, odnedavno se u našoj ponudi nalaze i dvije potpuno nove cigarete u slims formatu – Sobranie Collection Black i Sobranie Collection Cocktail.
Sobranie Collection Black je cigareta omotana u crni duhanski papir s luksuznim zlatnim filtrom dok je Sobranie Collection Cocktail cigareta umotana u ružičasti duhanski papir, također s luksuznim zlatnim filtrom, a obje su dostupne po maloprodajnoj cijeni od 5 eura.
Naposlijetku, na našem je tržištu ponovno prisutan Sobranie Laube Black, prestižno iskustvo Virginia duhana, dostupan po maloprodajnoj cijeni od 6 eura. Sve cigarete iz obitelji Sobranie odlikuje jedinstveni okus i luksuzni dizajn što naši potrošači prepoznaju i cijene.
Duhanska industrija mora se konstantno mijenjati, ne samo kako bi pratila promjene u društvu koje se reflektiraju i na duhansko tržište, već kako bi bila predvodnikom novih trendova koji su komplementarni promjenama u navikama potrošača. Inovacije su ključ uspjeha te ih stoga revno implementiramo u naš portfelj, vodeći se japanskim poslovnim načelom Kaizen. Sama riječ Kaizen na japanskom znači promjena na bolje te smo u Japan Tobacco Internationalu predani ka kontinuiranom poboljšanju i unaprjeđenju radnih procesa, produktivnosti, efikasnosti, kvalitete i poslovne izvrsnosti. Hrvatsko tržište karakterizira stroga regulativa i visoko porezno opterećenje što izravno utječe na priuštivost proizvoda.
Tržište je dinamično i konstantno se mijenja, no i dalje mu je uporište na konvencionalnim formatima duhanskih proizvoda – cigaretama i rezanom duhanu. Naš asortiman potrošačima omogućuje da izaberu najbolji mogući proizvod u skladu sa svojim preferencijama i mogućnostima. Već dugo smo lideri u formatu slims cigareta s markom cigareta LD Super Line Pink te u kategoriji rezanog duhana s markom Old Holborn Yellow, na što smo izrazito ponosni. Japan Tobacco International će i dalje biti usmjeren na uspostavljanje suradnje s novim maloprodajnim partnerima te unaprjeđivanje suradnje s postojećim partnerima.
Našu poslovnu politiku odlikuje svakodobna raspoloživost za suradnju ili potporu poslovnim partnerima u svim pitanjima vezanim za poslovanje ili duhansko tržište općenito. Zaključno, istaknula bih kako će nam fokus i nadalje biti na tome da udovoljavamo željama naših potrošača te ćemo nastaviti predano raditi na intenziviranju digitalizacije našeg poslovanja.
Nastavit ćemo raditi na kontinuiranom podizanju kvalitete našeg poslovanja na svim razinama, a sve kako bismo doprinijeli postizanju globalnog kompanijskog cilja- da ostanemo najbrže rastuća duhanska kompanija na svijetu. U svrhu postizanja tog cilja, pridržavat ćemo se triju osnovnih prioriteta – ustrajnost u planu kontinuiranog kompanijskog rasta, proširenja poslovanja u području proizvoda smanjenog rizika i stvaranju prioriteta u našim investicijama.

IMPERIAL BRANDS
Tomaž Maver, direktor za hrvatsko tržište
Kako smo u prethodnom razdoblju intenzivno širili asortiman na hrvatskom tržištu, posljednjih smo se mjeseci fokusirali na osiguravanje prepoznatljivosti naših brendova. Uložili smo trud u edukaciju prodavača na prodajnim mjestima kako bi upoznali naše proizvode, razumjeli kojim su potrošačima namijenjeni, po čemu se međusobno razlikuju i sl.
Naš cilj su informirani prodavači koji mogu pružiti relevantne informacije potrošaču, ako ih potrošač traži, te može posljedično donijeti informiranu odluku o tome koji će proizvod koristiti. Odrasli pušači u našem asortimanu mogu birati između brendova cigareta Davidoff, Davidoff Evolve i West dok oni koji radije sami motaju cigarete mogu birati između brendova Drum, Golden Virginia i Riverstone.
Bilo koji naš brend i vrstu cigareta potrošač bira, može očekivati kvalitetan proizvod, ali naravno proizvodi se razlikuju po mješavini duhana, formatu i, na kraju, cijeni. Uvjereni smo da svaki odrasli pušač može pronaći proizvod koji odgovara njegovim željama. Značajan dio naše globalne dobiti ulažemo u inovacije, kako u financijskom smislu, tako i u smislu ljudskih resursa.
Inovacije su bitne, kao u svakoj industriji, jer su odgovor na mijenjajuće želje i zahtjeve potrošača. Nažalost, na hrvatskom tržištu još uvijek nismo prisutni s proizvodima nove generacije. Trendovi se zadnjih nekoliko godina nisu bitno promijenili – manji dio pušača traži alternative, a većina još uvijek upotrebljava klasične proizvode (cigarete i duhan za motanje), za koje inzistiraju da budu odgovarajuće kvalitete. Uvjereni smo da smo iznimno relevantni u ovom području jer pružamo željenu i konstantnu kvalitetu s našim međunarodno priznatim brendovima.
Zanimljivo je da je hrvatsko tržište klasičnih duhanskih proizvoda jedno od rijetkih koje raste. Samim time rastu i državni prihodi, što je rezultat pametne trošarinske politike te aktivnosti Carine i policije na suzbijanju crnog tržišta.
Proteklih nekoliko godina radili smo na proširenju asortimana i distribucije, što znači da smo danas prisutni na više prodajnih mjesta, s većim izborom proizvoda. Nadalje smo se fokusirali na osiguravanje prepoznatljivosti naših brendova i mislimo da smo tu stvarno napredovali. Naš fokus za ovu godinu ostaje na informiranju i edukaciji prodavača, uz to da ne zanemarujemo važnost prisutnosti naših proizvoda na prodajnim mjestima, stoga stalno procjenjujemo kako optimizirati svoju prisutnost i ulaganja na hrvatskom tržištu.

PHILIP MORRIS INTERNATIONAL
Maja Ljubičić, direktorica komercijalnih operacija
Kao Philip Morris Zagreb ove godine obilježavamo 20 godina poslovanja u Hrvatskoj, a vrijeme je to u kojem se dogodila povijesna promjena strateškog usmjerenja kompanije na globalnoj razini, s ciljem postupnog prestanka proizvodnje cigareta i osiguranja manje štetnih alternativa za punoljetne korisnike koji ne prestaju pušiti.
Inovacije su ključni pokretač te naše transformacije prema budućnosti bez dima. Od 2008. godine, uloženo je više od 14 milijardi dolara u razvoj i znanstvenu evaluaciju bezdimnih proizvoda. Istovremeno, potrošačke navike se mijenjaju – sve više punoljetnih korisnika u svijetu traži i prelazi na manje štetne alternative.
Globalno, bezdimni proizvodi danas čine 40% prihoda PMI-ja i koristi ih 38,6 milijuna punoljetnih potrošača. U Hrvatskoj, gotovo milijun ljudi i dalje puši cigarete, a stopa pušenja stagnira. Zato vjerujemo da je važna adekvatna regulativa koja otvara prostor za uključivanje pristupa smanjenja štete uz postojeće javnozdravstvene mjere. S naše strane, godine ulaganje u istraživanje i inovacije, omogućile su nam da potrošačima pružimo proizvode koji, iako nisu bez rizika, predstavljaju manje štetnu alternativu pušenju.
U skladu s time, u Hrvatskoj smo vodeći u kategoriji grijanog duhana s uređajima za grijanje duhana IQOS i lil te pripadajućim duhanskim umetcima TEREA i Fiit, a portfelj bezdimnih proizvoda smo proširili i vape uređajima VEEV-om. Globalno, preuzimanjem kompanije Swedish Match, svjetskog lidera u segmentu oralne dostave nikotina, s proizvodom nikotinskih vrećica ZYN, dodatno smo učvrstili poziciju u području proizvoda smanjenog rizika.
Naša strategija i poslovanje temelje se na principima održivosti. Na tom tragu, prošle smo godine pokrenuli Kružni program recikliranja otpada od bezdimnih proizvoda – prvi takav u Hrvatskoj – kojim omogućujemo reciklažu i energetsku oporabu bezdimnih proizvoda naših brendova. Osim toga, upravo su zaključene prijave za deveti ciklus programa ‘Pokreni nešto svoje’ koji provodimo s ACT Grupom, a kojim s preko 90 tisuća eura godišnje, podupiremo društveno korisne poslovne ideje osiguravši financijsku i mentorsku podršku za jačanje poslovanja.
U nadolazećem razdoblju, važno je očuvati stabilno poslovno okruženje koje omogućuje nastavak transformacije i ulaganja u manje štetne alternative. Promjene potrošačkih navika već se događaju – i one su nepovratne. Svijet ide prema alternativama koje smanjuju štetu, a ključno je da regulativa u Hrvatskoj to i prepozna.

ELDA
Daria Marenić, mag.oec., Marketing & Sales Manager
Fokus Elde trenutno je usmjeren na razvoj novih proizvoda koji zadovoljavaju promjenjive potrebe potrošača, uz naglasak na tehnologiju i inovacije. Kroz stalna istraživanja tržišta, lansiramo proizvode koji nude korisnicima kvalitetniju i sigurniju alternativu tradicionalnim proizvodima.
Kampanje su usmjerene na edukaciju i informiranje potrošača o prednostima naših proizvoda, kao i na jačanje brend prepoznatljivosti Ulaganje u inovacije ključni je segment poslovanja Elde jer omogućava održivost i konkurentnost na brzomijenjajućem tržištu.
Inovacije su bitne u duhanskoj industriji jer potrošači traže sve zdravije i tehnološki naprednije alternative. Pri osmišljavanju novih proizvoda vodimo se potrebama tržišta, regulativama i željama naših potrošača s ciljem smanjenja negativnog utjecaja na zdravlje u usporedbi s tradicionalnim cigaretama.
Novi proizvod je ELDA box koristi punjivu bateriju i prilagođen je za punjenje e-tekućina iz bočice. Potrošači danas sve više cijene proizvode koji imaju minimalan negativan utjecaj na okoliš. Hrvatsko tržište duhanskih proizvoda, kao i tržište u mnogim drugim zemljama, suočava se s važnim promjenama u posljednjim godinama. Tradicionalni duhanski proizvodi, poput cigareta, i dalje dominiraju tržištem, ali postoji rast interesa za alternativnim proizvodima koji nude manje zdravstvene rizike.
E-cigarete, grijači duhana i druge alternative postaju sve popularnije. Smanjuje se popularnost jednokratnih e-cigareta. Potrošači danas sve više cijene proizvode koji imaju minimalan negativan utjecaj na okoliš. Korištenje recikliranih materijala, smanjenje emisije ugljičnog dioksida u proizvodnji i ekološki prihvatljive opcije postaju važni faktori u odabiru proizvoda.
Elda nastavlja ulagati u inovacije i razvoj novih proizvoda kako bi zadovoljila sve zahtjevnije potrebe našeg i svjetskog tržišta. Ove godine pustili smo u pogon stroj za automatsko punjenje ‘podova’ za e-cigarete te pružamo white label uslugu za isto. Tajna našeg uspjeha je u prepoznavanju dobrih poslovnih prilika. Naš uspjeh je naša upornost, spremnost za prihvaćanje novih izazova te širenje proizvodnje i prodaje.