
RTD pića ne zahtijevaju dodatno miješanje, točenje ili pripremu – dolaze već spremna u limenkama, bocama ili pakiranjima pogodnima za ponijeti, a tržište RTD proizvoda brzo raste zahvaljujući potražnji za inovativnim okusima, zdravijim alternativama i funkcionalnim napitcima
Ready to drink (RTD) pića su unaprijed pripremljena pića koja su spremna za konzumaciju odmah nakon otvaranja, bez potrebe za dodatnim miješanjem ili pripremom. Dolaze najčešće u bocama ili limenkama i vrlo su popularna zbog svoje praktičnosti, dostupnosti i jednostavnosti. Osobito su popularna među mlađom populacijom i urbanim potrošačima, a tržište RTD proizvoda brzo raste zahvaljujući potražnji za inovativnim okusima, zdravijim alternativama i funkcionalnim napitcima s dodatkom vitamina, biljaka ili niskim udjelom šećera.
ŠTO JE READY TO DRINK
Ready to drink pića su unaprijed pripremljena pića koja su, kako im i samo ime kaže, spremna za konzumaciju odmah nakon otvaranja. Ova kategorija obuhvaća kako alkoholna, tako i bezalkoholna pića, a njihova glavna prednost je praktičnost, brzina i jednostavnost korištenja. RTD pića ne zahtijevaju dodatno miješanje, točenje ili pripremu – dolaze već spremna u limenkama, bocama ili pakiranjima pogodnima za ponijeti.
Prvi val RTD pića pojavio se u Japanu 1980-ih, kad su proizvođači lansirali alkoholna pića u limenkama s okusima, poznata kao chuhai (mješavina sochu alkoholnog pića i sode). Ubrzo nakon toga, koncept se proširio na druga tržišta, osobito u Sjevernoj Americi, Australiji i Europi, gdje su veliki brendovi počeli razvijati RTD koktele i miješana alkoholna pića kao jednostavnu i pristupačnu alternativu klasičnim koktelima iz barova. U posljednjih desetak godina, popularnost RTD pića eksplodirala je zahvaljujući trendovima zdravijeg života, funkcionalnih napitaka i rasta potrošnje ‘on-the-go’ proizvoda.
VRSTE RTD PIĆA
1. Alkoholna RTD pića
Ova kategorija obuhvaća pića koja sadrže alkohol, često u kombinaciji s voćnim okusima, gaziranom vodom ili sokovima. Neka od najpopularnijih vrsta su:
• Premiksirani kokteli: margarita, mojito, gin-tonic, pina colada itd.
• Hard seltzeri: gazirana voda s alkoholom i blagim okusom, često niskokalorična i bez šećera.
• Miješana pića s alkoholom: npr. rum-kola, votka-sok od naranče i sl.
• RTD vina i pjenušci: vino u limenkama, spritz kokteli, prosecco mix pića.
2. Bezalkoholna RTD pića
Namijenjena svim dobnim skupinama, ova pića često sadrže dodatke poput vitamina, kofeina ili biljnih ekstrakata. Najčešće vrste su:
• Ledeni čajevi
• Kave u limenci ili boci (hladna brew kava, cappuccino, latte)
• Funkcionalne vode (s dodanim mineralima, vitaminima, kolagenom itd.)
• Energetska i izotonična pića
• Smoothie i voćni napitci s produljenim rokom trajanja
POTREBE I ŽELJE POTROŠAČA

RTD pića posebno su popularna među mlađim generacijama i urbanim potrošačima zbog svoje praktičnosti i sve traže zdravije opcije – manje šećera, prirodne arome, veganske ili organske sastojke; niskokalorične i bezglutenske verzije; funkcionalna pića – energetske napitke s adaptogenima, RTD kave s proteinima i sl. te premium koktele u elegantnoj ambalaži.
Također, RTD pića postaju sve češći izbor na festivalima, zabavama, piknicima, pa čak i u restoranima i hotelima gdje se nude kao brza i moderna alternativa klasičnim pićima. Spajajući praktičnost, inovativnost i sve sofisticiraniji okus, ova ‘pića za ponijeti’ oblikuju novu budućnost industrije napitaka. Bilo da je riječ o hladnom espressu za početak dana ili o voćnom koktelu za opuštanje – RTD piće je uvijek spremno za serviranje.
AKTUALNI TRENDOVI NA TRŽIŠTU
Premiumizacija RTD pića
RTD napitci više nisu samo jeftine limenke koktela. Potrošači sve više traže kvalitetnije sastojke, autentične recepte i proizvode s dozom luksuza, poput: RTD koktela izrađenih s craft destilatima, ručno rađenih mikseva inspiriranih klasičnim barovskim koktelima i brendiranih RTD suradnji s poznatim alkoholnim markama (npr. Tanqueray, Bacardi, Jameson).
Zdraviji i low-cal / low-alc izbori
Potrošači su sve svjesniji zdravlja, što se odražava i u RTD ponudi. Trendovi uključuju low-alcohol i non-alcoholic RTD verzije (ispod 5% alkohola, pa i bezalkoholne), pića s niskim udjelom šećera i kalorija te dodatke poput vitamina, CBD-a, adaptogena ili probiotika.
Raznolikost okusa i inovacije
Novi okusi podrazumijevaju egzotično voće (yuzu, guava, dragon fruit), botaničke tonike, začinsko bilje i cvjetne note te kombinacije poput Spicy Margarita, Hard Iced Tea ili Gin & Kombucha.
Atraktivan dizajn i održivo pakiranje
Ambalaža RTD pića postaje sve važnija pa tako imamo ekološki prihvatljive ambalaže (reciklabilne limenke, staklo, kompostabilni materijali). Tu su i estetski dopadljivi dizajni koji privlače mlađu publiku i dobro izgledaju na društvenim mrežama kao i praktična pakiranja – mini limenke, multipakiranja i boce koje se mogu ponovno zatvoriti.
Digitalni marketing i influence kultura
RTD brendovi za predstavljanje proizvoda snažno koriste Instagram, TikTok i influencere. Fokus je na trendovima promoviranja ljetnih pića, prijedloga serviranja pića i lifestyle kampanjama usmjerenima na mlade odrasle korisnike.
Značajan dvoznamenkasti rast RTD kategorije

Pre-mix alkoholna pića proizvedena su miješanjem poznatog alkoholnog pića (poput žestokog pića, vina ili piva) s drugim napitkom, najčešće bezalkoholnim, poput voćnog soka, gazirane vode, limunade, tonika i slično
Analizira: Sandra Seferagić, Junior Customer Success Executive, NielsenIQ
Kategorija pre-mix alkoholnih pića prema klasifikaciji agencije NielsenIQ obuhvaća gotova aromatizirana alkoholna pića spremna za konzumaciju. Proizvedena su miješanjem poznatog alkoholnog pića (poput žestokog pića, vina ili piva) s drugim napitkom, najčešće bezalkoholnim, poput voćnog soka, gazirane vode, limunade, tonika i slično. Ne zahtijevaju dodatno miješanje, razrjeđivanje ili pripremu.
Tijekom 2024. godine, kategorija pre-mix alkoholnih pića zabilježila je značajan dvoznamenkasti rast vrijednosne i količinske prodaje, u odnosu na prethodnu godinu.
Najznačajniji udio u ukupnoj prodaji ostvaruju pića na bazi vina, koja zauzimaju 35% vrijednosnog i 41% količinskog udjela u prodaji kategorije. Slijede pića na bazi ruma s vrijednosnim udjelom od 27% dok pića na bazi gina sudjeluju s 8%. Ostala pića na bazi jakih alkohola (spirits) čine 8% vrijednosnog udjela, likeri čine 6%, vodtka 4%, viski 3%, a tekila 3%. Preostalih 6% vrijednosne prodaje otpada na ostale vrste pre-mix alkoholnih pića.

Gledano količinski, pre-mix alkoholna pića na bazi ruma zauzimaju drugo mjesto po važnosti unutar kategorije, s udjelom od 29% u ukupnoj količinskoj prodaji.
Kroz moderne formate, poput hipermarketa i supermarketa, ostvareno je 67% ukupne vrijednosne prodaje premix alkoholnih pića. Tradicionalni formati, odnosno trgovine mješovitom robom do 300 m² prodajne površine, sudjeluju s 28% dok convenience kanal, koji obuhvaća benzinske postaje i kioske, doprinosi s preostalih 5%.
Vodeća tri proizvođača u pre-mix alkoholnim pićima po vrijednosnoj prodaji su abecednim redom: A. LE COQ AS, Badel 1862 i Pernod Ricard te zajedno čine 62% ukupne vrijednosne prodaje.