Održan seminar Transformacija ambalaže – Kako dizajnirati za recikliranje

Miho Karolyi

Ako mislite da je ambalaža “samo kutija” – razmislite ponovno. Četvrti Kaligrafov seminar održan 7. svibnja u Wespa Spaces u Zagrebu pokazao je da je ambalaža danas ključni prostor inovacije, održivosti i pametnih tehnologija.

Pod naslovom Transformacija ambalaže – Kako dizajnirati za recikliranje, seminar je potaknuo veliko zanimanje i ispunio dvoranu do posljednjeg mjesta potvrdivši da je ambalaža tema o kojoj se uvijek ima nešto novo za reći.

Seminar je otvorio Miho Karolyi, direktor Kaligrafa i glavni pokretač ovih okupljanja te u svojem izlaganju demistificirao neke od nejasnoća koje je donio novi EU zakon o ambalaži kojeg već svi popularno nazivaju PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) koji je od početka ove godine stupio na snagu. Miho Karolyi objasnio je kako, unatoč nekim rokovima koji ne ostavljaju puno prostora za oklijevanje, zapravo panici nema mjesta. U skladu s onim što je do sada poznato, pojasnio je kako će izgledati kriteriji dizajna za recikliranje te na što će sve trebati obratiti pažnju da bi ambalaža postigla najviše ocjene. Pravovremenim planiranjem i aktivnostima koje je već moguće provesti, mnogi će proizvođači uštedjeti na vremenu kako bi Delegirane akte i provedbu nove regulative dočekali spremni.

Martina Arapinac Radičević, odvjetnica s veliki iskustvom u području intelektualnog vlasništva održala je zanimljivo predavanje o autorskim pravima u postupcima stvaranja ambalaže kao autorskih djela, mogućnosti njihove zaštite kao industrijskog dizajna, ali i o korištenju umjetne inteligencije u postupcima osmišljavanja ambalaže.

Govorila je o AI alatima u kreativnim procesima, ali i o zamkama koje nosi njihova primjena, osobito kad se radi o autorskim pravima. Također je istaknula kako je prošle godine donesen Akt o umjetnoj inteligenciji koji će u Europi napraviti apsolutni preokret i regulirati pitanje stvaranja i iskorištavanja umjetne inteligencije. Zaključno je istaknula da će proizvođači trebati obratiti posebnu pozornost na ovaj akt ako odluče alate umjetne inteligencije koristiti u postupcima stvaranja ambalaže, a posebno u postupcima korištenja iste u svrhu utjecaja na odluke kupaca (tzv. decision-making).

Posebno osvježenje stiglo je iz kreativnog pogleda – Davor Bruketa iz agencije Bruketa & Žinić & Grey, naše svjetski poznate najnagrađivanije marketinške agencije, pokazao je kako dizajn ne mora biti kompliciran da bi bio efektan. Njegova je poruka: “Sada je kao nikada prije vrijeme za kreativna, jednostavna i domišljata rješenja koja iskaču iz mnoštva”.

PPWR don’t panic, parola je pod kojom je svoje izlaganje održao Davor Ujlaki, direktor tvrtke Muraplast jedne od vodećih proizvođača plastične ambalaže u široj regiji. Zamjenik je predsjednika Udruženja industrije plastike i gume te član Europske udruge plastičnih prerađivača (EuPC). On je bez uljepšavanja ukazao na proturječja i nelogičnosti u novoj Uredbi te naglasio koliko je važno aktivno sudjelovanje industrije kroz dijalog i lobiranje. Zakon je okvir – ali praksa ga mora naučiti funkcionirati.

Završnica je bila u znaku tehnologije. Pametna ambalaža, senzori, QR kodovi, digitalna putovnice proizvoda – više nije znanstvena fantastika, već svakodnevica. Željka Tihomirović iz Kaligrafa stručnjakinja za upravljanje ambalažom u proizvodnoj organizaciji i pasionirana korisnica tehnologije i inovacija, pokazala je kako se tehnologija može koristiti da bi proizvod bio transparentniji, sigurniji i – pametniji.

Publika je bila sjajno raspoložena, pa se razvila i konstruktivna diskusija. Svjesni da je vrijeme klasične ambalaže je iza nas, a nova pravila zahtijevaju novu logiku dizajna, razmišljanje o cirkularnoj ekonomiji i maksimalnu suradnju između dizajnera, proizvođača i zakonodavaca zaključili smo da itekako imamo „štofa“ za sljedeći seminar.