Porezni nadzor: Što poduzeti kako biste spremno dočekali inspektore

Zakonodavstvo se stalno mijenja, a kompleksnost propisa povećava rizik pogrešaka – zato savjetujemo da barem jednom godišnje napravite interni porezni pregled kritičnih dijelova poslovanja

Živimo u vremenu koje sve češće podsjeća na stanje trajne krize – gospodarske nestabilnosti, inflacije, geopolitičkih napetosti i pritisaka na javne financije. U takvim uvjetima, države intenzivnije nadziru i naplaćuju poreze, pokušavajući ojačati proračun i spriječiti porezne prevare. Hrvatska pritom nije iznimka. U takvom okruženju, porezni nadzor postaje realnost s kojom se sve više poduzetnika mora suočiti. No kako se pripremiti za takvu situaciju i što konkretno učiniti kada inspektori pokucaju na vrata? U ovom članku donosimo praktičan vodič za preživljavanje poreznog nadzora.

Na početku je korisno razjasniti jednu čestu zabludu. Mnogi poduzetnici misle da je svaki kontakt s Poreznom upravom porezni nadzor – no to nije točno. Primjerice, ako vam Porezna uprava zatraži uvid u poslovne knjige, postavi dodatna pitanja u vezi s prijavom poreza na dobit ili provjerava podatke zbog postupanja prema trećim osobama – to ne znači da je nadzor pokrenut. Takve aktivnosti spadaju pod redovno prikupljanje informacija i svakodnevni rad Porezne uprave, a ne pod formalni nadzor. Dakle, to sve znači da niste imali nadzor i da ga porezna uprava može otvoriti.

Porezni nadzor se ne događa slučajno, iako to ponekad tako izgleda. Porezna uprava primjenjuje alate procjene rizika i selekcije kako bi odlučila koje porezne obveznike nadzirati. Veliki poduzetnici i oni koji koriste različite porezne olakšice češće su pod povećalom.

No to nije sve – rizik raste i ako:
• redovito kasnite s predajom poreznih prijava,
• iskazujete neobično visoke povrate PDV-a,
• godinama poslujete s gubicima,
• imate visoke prihode, a imate malo ili uopće nemate zaposlenih,
• imate neusklađenost prometa po računu i prijavljenih prometa u PDV prijavama,
• postoje sumnje na vezane prevare (npr. nadzor kod vašeg poslovnog partnera).

Važno je znati i da nadzor nije moguć u slučaju zastare ili ako obveznik ima tzv. poseban status (npr. međunarodne institucije, diplomatska predstavništva i sl.).

Za razliku od prirodnih katastrofa, poput potresa, rata ili krize, porezni nadzor nije nepredvidiv – i za njega se možete pripremiti. Zakonodavstvo se stalno mijenja, a kompleksnost propisa povećava rizik pogrešaka. Zato savjetujemo da barem jednom godišnje napravite interni porezni pregled kritičnih dijelova poslovanja.

Takav pregled može uključivati:
• ispravnost PDV prijava,
• klasifikaciju primitaka i izdataka,
• evidentiranje poslovnih putovanja i reprezentacije,
• pravilnu primjenu olakšica i potpora.

Imajte na umu da revizija financijskih izvještaja nije zamjena za porezni pregled – revizori primarno ocjenjuju točnost financijskih izvještaja, a ne pravilnost poreznog tretmana.

Porezni nadzor službeno započinje dostavom obavijesti o nadzoru. Prema zakonu, obavijest mora biti uručena najmanje osam dana prije početka nadzora, i to osobi ovlaštenoj za zastupanje poreznog obveznika. Izuzeci postoje – ako bi prethodno obavještavanje ugrozilo svrhu nadzora, primjerice kod sumnji na utaju poreza, obavijest se ne dostavlja unaprijed.

Ključan faktor je dojam koji ostavljate. Ne govorimo o izgledu, već o:
• urednosti i ažurnosti računovodstva,
• brzini i točnosti dostave traženih podataka,
• logičnosti i dosljednosti dokumentacije.

Prije predaje dokumentacije, provjerite da podaci nisu kontradiktorni, da su potpuni i da ne dovode u zabludu. Ako se, primjerice, ime klijenta ne poklapa s računom, inspektor to može interpretirati kao nepravilnost. Inspektori će postavljati pitanja – od naizgled bezazlenih (npr. tko upravlja vozilom, gdje se boravi) do vrlo konkretnih. Svi ti podaci im služe kako bi provjerili stvarni tijek poslovnih događaja. Ako niste sigurni u odgovor, tražite savjet stručnjaka – jer pogrešan ili neprecizan odgovor može imati ozbiljne posljedice.

Prije sastavljanja zapisnika, Porezna uprava mora održati zaključni razgovor s poreznim obveznikom. Na tom sastanku raspravljaju se:
• sporne činjenice,
• pravne ocjene,
• mogući učinci na visinu porezne obveze.

Nakon tog razgovora sastavlja se zabilješka, a u ovoj fazi moguće je predložiti poreznu nagodbu – ako postoji osnova i volja obiju strana.

Nagodba se može sklopiti sve dok nije uručen zapisnik. Predmet nagodbe mogu biti:
• iznos obveze (ako je porezna osnovica procijenjena),
• rokovi plaćanja,
• iznos zateznih kamata.

Uvjeti za nagodbu koji moraju biti ispunjeni su sljedeći:
• porezni obveznik prihvaća obvezu,
• odriče se prava na pravne lijekove.

Kamate na poreznu obvezu se mogu smanjiti i to je bitna prednost nagodbe. Kamate se mogu smanjiti:
• do 100% ako platite odmah,
• 50% ako platite u roku 90 dana,
• 0% ako se radi o doprinosima za tzv. drugi mirovinski stup – tu nema olakšica.

U slučaju da je utvrđena sumnja na kazneno djelo, nagodba nije moguća. Ako se sklopi, nagodba ima snagu izvršnog rješenja.

Ako odbijete nagodbu, slijedi zapisnik, zatim prvostupanjsko porezno rješenje pa potencijalna žalba. Nakon što drugostupanjsko rješenje postane pravomoćno, obvezu morate podmiriti – ili riskirate ovrhu.

Ako i dalje smatrate da ste oštećeni, možete podnijeti upravnu tužbu nadležnom sudu. Sud u iznimnim slučajevima može odgoditi izvršenje (ako bi naplata izazvala nenadoknadivu štetu i nije protivna javnom interesu), no u praksi se to rijetko događa. Ako ne uspijete na prvostupanjskom upravnom sudu, ostaje mogućnost žalbe Visokom upravnom sudu RH.

Porezni nadzor može biti dugotrajan, zahtjevan i financijski iscrpljujući. No kvalitetna priprema, pravovremeni porezni pregled, uredno vođenje poslovanja i stručno vođena komunikacija s inspektorima značajno smanjuju rizik od ozbiljnih posljedica. U konačnici, cilj nije samo ‘preživjeti’ porezni nadzor, već ga proći uz minimalne poremećaje za poslovanje.