Održivo = profitabilno? Kako prodavati više u svijetu koji još nije posve ‘zelen’

Istraživanja pokazuju da čak 78% potrošača tvrdi da im je održivost važna, ali samo 26% njih to dosljedno primjenjuje u kupovini. Razlog? Kompleksnost. Kupac ne zna što je točno ‘održivo’. Ne vidi svoj pozitivan utjecaj odmah, niti osjeća negativni.

Piše: Ana Brajković, mr.sc, MBA, direktorica CIRCLED business education and consulting

Svi volimo vjerovati da kupci danas žele odgovorne, eko proizvode i da će s osmijehom izabrati onaj s manjim ugljičnim otiskom. No realnost kaže nešto drugo: većina nas još uvijek živi u svijetu akcija, popusta, brzine i impulzivnih odluka. Održivost? Zvuči lijepo, ali rijetko presuđuje. Pa kako onda brendovi mogu graditi održiviju budućnost, a da pritom i dalje prodaju? I to – više?

Istraživanja pokazuju da čak 78% potrošača tvrdi da im je održivost važna, ali samo 26% njih to dosljedno primjenjuje u kupovini. Razlog? Kompleksnost. Kupac ne zna što je točno ‘održivo’. Ne vidi svoj pozitivan utjecaj odmah, niti osjeća negativni. Živi u svakodnevici i bira ono sto mu je tu – dostupno, jednostavno i ne zahtijeva dodatni napor ili razmišljanje.

S druge strane, osobna potrošnja čini oko 60% BDP-a u razvijenim ekonomijama, a UN podaci govore da potrošački stil života uzrokuje 72% emisija stakleničkih plinova.

Jasno je: sve kreće od našeg izbora, ali taj izbor ne može biti težak, skup ni apstraktan. Održivost mora postati vidljiva i jednostavna. Upravo zato, održivi proizvodi ne smiju izgledati kao alternativna scena. Oni moraju biti mainstream – ali s dodanom vrijednosti. Brend koji želi opstati neće više profitirati od moralne poruke, već od toga što je u stanju pretvoriti održivost u nešto konkretno: bolji dizajn, bolju cijenu dugoročno, više praktičnosti, više identiteta.

Patagonia je jedan od rijetkih brendova koji doslovno kaže “Ne kupuj novi proizvod ako ti ne treba” – i ipak godinama raste. Ali Patagonia ne očekuje da će ljudi masovno prestati kupovati. Oni nude servis popravaka, vintage modele, second-hand trgovinu. Daju opcije. I stvaraju osjećaj da nisi samo kupio jaknu, već postao dio kluba koji razmišlja drugačije.

Samo godinu dana nakon kampanje Don’t Buy This Jacket, prodaja im je porasla za 30%. IKEA je isto shvatila da ne može računati samo na ‘zeleno’, već na komfor. Njihov Buy Back program – otkup starog namještaja – nije samo dobar za planet. On ti daje bon, razlog da se vratiš u trgovinu, i još osjećaj da si napravio nešto korisno. Komercijalan, ali i smislen potez.

U Irskoj, broj vraćenih komada porastao je 60% u godinu dana. Lush? Bez reklama, samo kroz priču, etiku i iskustvo – izgradio je kultnu bazu kupaca. Ali njihova održivost nije predavanje. To je mirisna bomba, dojam, poklon koji izgleda super na Instagramu. Oni su spojili vrijednosti s dozom hedonizma. Rezultat? Promet veći od milijarde dolara godišnje – bez klasičnih oglasa.

Ljudi kupuju emocijom, a ne Excel tablicom. Iako 85% potrošača kaže da im je bitno da brend bude odgovoran, rijetki će kupiti proizvod samo zato što je ‘eko’. Gen Z i milenijalci sve više podupiru održive brendove, ali i oni traže dizajn, dojam, dobru cijenu i vrijednost. Ključ leži u osjećaju: ako se kupac osjeća pametno, posebno ili ponosno kad nešto kupi, tada to postaje navika. Ljudi ne žele biti ‘oni koji kupuju manje’ – žele biti ‘oni koji kupuju pametnije’.

1. Održivost kao dodana vrijednost, ne kao isprika za višu cijenu. Kupac će platiti više samo ako vidi što dobiva zauzvrat: dugotrajniji proizvod, manje troškova kasnije, bolji status.

2. Pojednostavite poruku. Ne očekujte da će se kupac educirati sam. Recite mu jednostavno: ovo traje duže, ovo štedi resurse, ovo možeš ponovno koristiti. Prikažite, ne objašnjavajte.

3. Povežite se s identitetom. Ljudi kupuju ono što ih definira. Ako je održivost dio lifestylea (aktivan, urban, informiran), ona postaje izraz stava. Ne kupuješ samo sapun – kupuješ pripadnost.

4. Omogućite izbor bez preopterećenja. Kad je održivo rješenje dostupno odmah, bez komplikacija – tada se bira. Ako treba tražiti informacije, klikati dodatno, plaćati dodatno – pada motivacija.

5. Mjerite i komunicirajte napredak, ne savršenstvo. Transparentnost gradi povjerenje. Niste savršen? Recite to. Ali pokažite što radite i kamo idete. Kupci ne traže svece, traže trud.

6. Iskoristite snagu zajednice. Brendovi poput Lusha nisu kupili svoju zajednicu – stvorili su je vrijednostima i dosljednošću. Održivost može biti ‘društveni dokaz’ – ako drugi kupuju bolje, i mi želimo.

Održivost nije magični štapić koji automatski povećava prodaju, niti je luksuz koji si samo ‘zeleni’ brendovi mogu priuštiti. Ona je proces – često nesavršen, ali nužan. Brendovi koji je implementiraju promišljeno i dosljedno, ne samo da odgovaraju na zahtjeve tržišta, već oblikuju nova očekivanja i ponašanja.

U okruženju gdje su potrošačke odluke sve više emocionalne, brendovi koji uspiju povezati održivost s identitetom, funkcionalnošću i iskustvom – ostvaruju prednost. Ne zato što su održivi, već zato što su relevantni. U konačnici, tržište ne traži savršenstvo, već smjer. A održivost, ako se iskomunicira jasno i ponudi kao stvarna vrijednost, može postati upravo to – smjer prema pametnijoj, profitabilnijoj i odgovornijoj prodaji.