
Potrošači u regiji srednje i istočne Europe traže zdrave i pristupačne prehrambene proizvode lokalnog porijekla. U PwC-ovom najnovijem globalnom istraživanju Voice of the Consumer 2025 opisane su promjene u prioritetima kupaca prehrambenih proizvoda.
Globalni prehrambeni sektor suočava se s izazovom koji s jedne strane uključuje ponudu nutritivno bogatih obroka, dok je istovremeno ograničen manjkom resursa i sve većim zahtjevima potrošača. Suradnja i inovacije otvaraju nove mogućnosti za rast, a PwC-ovo globalno istraživanje predviđa da će do 2035. godine područje pod nazivom „Kako se hranimo” (engl. ‘How we feed’) ostvariti bruto dodanu vrijednost (GVA) od 9,88 bilijuna dolara.
Naše regionalno izdanje istraživanja otkriva nove navike potrošača koje su u skladu s preferencijama usmjerenima na zdravlje i primjenu tehnologije. Kako bi to iskoristila, prehrambena industrija treba preispitati svoju ponudu kako bi zadovoljila ove nove zahtjeve potrošača.
Mieczysław Gonta, partner u PwC-u i voditelj sektora robe široke potrošnje u regiji srednje i istočne Europe i Poljske, izjavio je: „Potrošači u našoj regiji sve su kritičniji. Unatoč tome što se suočavaju s većim životnim troškovima od većine, traže kvalitetu i održivost. Ovakav trend prehrambenoj industriji omogućuje da se prilagodi i uvede inovacije kako bi održala vrijednost. Naše istraživanje pokazuje da bi trebala ponuditi zdravije i održivije opcije lokalnog porijekla.”
Promjene u navikama i zahtjevima potrošača: Cijena, sigurnost i zdravlje
Financijski pritisci i geopolitički čimbenici utječu na odluke o kupnji potrošača u regiji srednje i istočne Europe. Čak polovica potrošača smatra ih najvažnijim čimbenicima. Iako su osjetljivi na cijene, potrošačima su također važni okus i kvaliteta. Uspješne strategije prehrambene industrije trebale bi se usmjeriti na pristupačne, ukusne i hranjive opcije te osigurati pouzdan lokalni lanac nabave kako bi se smanjio utjecaj geopolitičkih čimbenika.
Aktualni zahtjevi potrošača: Ukusno, zdravo i lokalno
Potrošači u regiji srednje i istočne Europe pri odabiru proizvoda prednost daju pristupačnosti i okusu te će spremno promijeniti brend kako bi dobili veću vrijednost za novac te bolji okus. Zdravstveni rizici i transparentnost u proizvodnji hrane ključni su čimbenici koji utječu na izbor potrošača, koji preferiraju svježe, sezonske i lokalne proizvode. Potrošači u regiji sve češće očekuju od proizvođača hrane da potiču zdravije prehrambene navike.
Životni stil: Rastuća svijest o očuvanju zdravlja i važnosti praktične pripreme obroka
Potrošači u regiji srednje i istočne Europe sve su osvješteniji u pogledu očuvanja zdravlja, što uključuje smanjenje unosa alkohola i izbjegavanje ultra-prerađenih namirnica. Kupci u ovoj regiji također pokazuju zanimanje za hranu koja se može jednostavno i brzo pripremiti te za tehnologiju na području zdravlja. To otvara prilike za proizvođače i trgovce na malo da ponude namirnice koje su minimalno prerađene, a jednostavno se pripremaju te tehnološki podržana rješenja za planiranje obroka.
Održivost: U fokusu kupaca
Većina potrošača u našoj regiji i dalje je zabrinuta zbog klimatskih promjena. Više od jedne trećine izrazilo je spremnost da izdvoji više za hranu proizvedenu na održiv način. Lokalni proizvodi imaju prednost jer se smatraju kvalitetnijima i u percepciji potrošača doprinose rastu lokalne ekonomije. To bi trebalo potaknuti prehrambenu industriju da izmijeni svoje dosadašnje prakse kako bi se u svojoj ponudi usredotočila na lokalne i ekološki prihvatljive proizvode.
Za više informacija o preferencijama potrošača i trendovima u prehrambenoj industriji u regiji srednje i istočne Europe, preuzmite naše cjelovito izvješće.
Mislav Slade-Šilović, voditelj Odjela poslovnog savjetovanja u PwC-u Hrvatska, izjavio je: „Potrošači diljem regije srednje i istočne Europe jasno izražavaju želju za zdravijim i održivijim prehrambenim opcijama, a Hrvatska nije iznimka. Ovaj pomak u preferencijama potrošača predstavlja ključnu priliku da prehrambena industrija dodatno osnaži inovacije s ciljem odgovora na očekivanja tržišta. Rezultati našeg istraživanja ukazuju na važnost ponude ne samo povoljnih i praktičnih, već i hranjivih proizvoda lokalnog porijekla. Trgovci na malo i proizvođači koji prihvate ovu promjenu i započnu s ulaganjima u transparentne proizvodne prakse te poboljšaju kvalitetu svojih vlastitih brendova ostvarit će bolje rezultate na konkurentnom tržištu. Ovo je trenutak za jačanje povjerenja potrošača koji nikad nisu bili informiraniji, tehnološki osvješteniji i izbirljiviji.”