
Dezodorans je mnogo više od kozmetičkog dodatka: on je osobni saveznik samopouzdanja i higijene, neovisno o sezoni. Tržište nudi širok raspon mogućnosti, a ključ je pronaći formulu koja odgovara individualnim potrebama, osobito u razdobljima pojačanog znojenja, kao što je ljeto.
Dezodoransi su postali nezaobilazan dio svakodnevne higijene. Iako često podcijenjeni kao ‘rutinski’ proizvodi, danas čine dinamičnu i konkurentnu kategoriju kozmetičke industrije, s tisućama varijanti koje prate potrebe modernog potrošača – od sportaša do poslovnih ljudi, od tinejdžera do seniora.
Dezodorans ne sprječava znojenje, već neutralizira neugodne mirise koje uzrokuju bakterije kada dođu u kontakt sa znojem. Ako je cilj smanjiti samu količinu znoja, tada govorimo o antiperspirantu, koji sadrži aluminijske soli koje privremeno blokiraju znojne žlijezde.
VRSTE DEZODORANSA
Na tržištu se nalaze brojne formule i oblici, a potrošači biraju prema tipu kože, intenzitetu znojenja, navikama i mirisnim preferencijama.
1. Roll-on dezodoransi
• Praktični i često hidratantni.
• Idealni za osjetljivu kožu.
• Srednje trajnosti i brzog djelovanja.
2. Sprejevi (aerosol)

• Omiljeni zbog osjećaja suhoće i brzog sušenja.
• Velik izbor mirisa.
• Popularni kod sportaša i mlađih korisnika.
3. Stick (čvrsti)
• Dugotrajan efekt bez razlijevanja.
• Često s kremastom teksturom.
• Manje pogodan za izrazito vlažne uvjete.
4. Kreme i gelovi
• Sve češći izbor za osobe s osjetljivom kožom.
• Mogu sadržavati prirodne sastojke.
• Dobro se upijaju, ali zahtijevaju više vremena za nanošenje.
5. Dezodoransi bez aluminija i mirisa
• Pogodni za osjetljivu kožu ili trudnice.
• Ne blokiraju znoj, već neutraliziraju miris.
• Sve popularniji u segmentu ‘čiste’ (clean) kozmetike.

SEZONA POJAČANIH POTREBA
Tijekom toplih mjeseci, intenzivnije znojenje povećava potrebu za učinkovitim i dugotrajnim rješenjima. Potrošači tada češće biraju: 48h antiperspirante, lagane formule koje ne ostavljaju tragove, dezodoranse s antibakterijskim učinkom i putna pakiranja za torbu ili automobil.
Ljeti je važno birati proizvode koji se brzo suše, ne ostavljaju bijele tragove i koji omogućuju više nanošenja dnevno bez iritacija kože. Premda se o dezodoransima najviše govori ljeti, njihova primjena i potreba ne prestaje zimi.
Tijekom hladnih mjeseci, ljudi češće nose više slojeva odjeće, što također može uzrokovati neugodne mirise. U hladnijem razdoblju prednost se često daje nježnijim, neutralnijim mirisima i hranjivim formulama koje štite kožu od isušivanja.
Kako odabrati pravi dezodorans prema tipu kože?
Odabir dezodoransa nije univerzalan jer ono što odgovara jednoj osobi, može izazvati neugodu kod druge. Ključ je u razumijevanju tipa kože i biranju proizvoda koji štite, ali i njeguju.
1. Osjetljiva koža
Izbjegavati: alkohol, aluminijeve soli, sintetske mirise.
Birati: dezodoranse bez alkohola, s prirodnim sastojcima (npr. aloe vera, kamilica), kreme ili stick bez mirisa.
Preporuka: ‘sensitive’ linije, dermatološki testirani proizvodi.
2. Suha koža
Izbjegavati: aerosole i proizvode s alkoholom (mogu dodatno isušiti).
Birati: hidratantne formule u obliku roll-ona, krema ili sticka s dodatkom pantenola, shea maslaca, glicerina.
Savjet: koristiti dezodorans odmah nakon tuširanja dok je koža lagano vlažna.
3. Masna/normalna koža
Više je slobode u izboru. Mogu se koristiti sprejevi, klasični antiperspiranti, gelovi ili roll-on proizvodi. Birajte prema intenzitetu znojenja i osobnim preferencijama.
4. Koža sklona iritacijama ili ekcemima
Izbjegavati: aluminij, parabene, jake mirise, boje.
Birati: prirodne dezodoranse bez sode bikarbone i eteričnih ulja, posebno formulirane za osjetljivu kožu.
Savjet: raditi test osjetljivosti na malom dijelu kože prije prve upotrebe.
5. Nakon brijanja ili depilacije
Koža je tada posebno osjetljiva.
Izbjegavati: alkoholne sprejeve odmah nakon brijanja.
Birati: dezodoranse u kremi ili gelu koji umiruju i njeguju.
Dobro je znati:
Kod jakog znojenja koristiti antiperspirant (za kontrolu znoja). Ako je cilj samo neutralizacija mirisa, koristiti klasični dezodorans. Ljeti birati lagane, brzosušeće formule, zimi hranjivije teksture.
Najveći segment s 57% vrijednosnog udjela čine dezodoransi u spreju

Sljedeći segment, s 23,8% vrijednosne prodaje, ostvaruju roll-oni, slijede stikovi s 15,2% vrijednosne prodaje dok 3,8% čine ostale vrste dezodoransa
Analizira: Sandra Seferagić, Customer Success Executive, NielsenIQ

U dezodoranse i antiperspirante ubrajaju se svi proizvodi koji su namijenjeni sprečavanju neugodnih tjelesnih mirisa i znojenja ispod pazuha, ali i cijelog tijela, a koji se pojavljuju u obliku sprejeva, krema, ‘stickova’, ‘roll-ona’, gelova i kristala. Dezodoransi mogu biti namijenjeni muškarcima, ženama ili unisex.
U kategoriju dezodoransa nisu uključeni mirisi za lice i tijelo, kao ni dezodoransi/ antiperspiranti za stopala. U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2024. godine, kategorija bilježi dvoznamenkasti rast vrijednosne prodaje u odnosu na isti period prethodne godine.
Dezodoransi u spreju čine najveći segment unutar kategorije, s 57,2% udjela u vrijednosnoj prodaji. Sljedeći segment, s 23,8% vrijednosne prodaje, ostvaruju roll-oni, slijede stikovi s 15,2% vrijednosne prodaje dok 3,8% čine ostale vrste dezodoransa.
Svoje kupce 38,2% kategorije pronalazi u modernim kanalima trgovine (hipermarketima, supermarketima i diskonterima) dok se kroz tradicionalne kanale (trgovinama mješovitom robom i drogerijama) ostvaruje 61,8% vrijednosne prodaje.
U 2024. godini, promatrajući vrijednosno, vodeća tri proizvođača nose 60,2% ukupne prodaje dezodoransa, a oni su abecednim redom Beiersdorf, Procter & Gamble i Unilever.
Rastuća potražnja za proizvodima za osobnu njegu potiče tržište dezodoransa

Proizvođači koji ulažu u istraživanje i razvoj kako bi stvorili kvalitetne, ekološki prihvatljive i za zdravlje sigurne proizvode, bit će u boljoj poziciji za ostvarenje uspjeha
Globalna industrija dezodoransa dinamičan je sektor koji pokreću promjenjive potrošačke preferencije, tehnološki napredak te sve veća svijest o osobnoj higijeni. Kako se životni stilovi mijenjaju i raste ekološka osviještenost, industrija odgovara inovativnim proizvodima i održivim praksama.
Ključni pokretači industrije dezodoransa su:
• Potrošačka potražnja za osobnom higijenom Rastući fokus na zdravlje i čistoću učinio je dezodoranse neizostavnim dijelom dnevnih higijenskih rituala. Ova potražnja obuhvaća sve demografske skupine i regije, čime se potiče rast tržišta.
• Porast raspoloživog dohotka Ekonomski razvoj na tržištima u nastajanju doveo je do većeg raspoloživog dohotka, što potrošačima omogućuje kupnju premium i specijaliziranih proizvoda za osobnu njegu, uključujući i dezodoranse.
• Raznolikost proizvoda Industrija nudi širok spektar proizvoda: roll-on, sprejevi, stickovi i gelovi koji su prilagođeni različitim preferencijama, čime se zadovoljava svaki tip potrošača.
• Marketing i brendiranje Kreativne marketinške kampanje, angažman slavnih osoba i strateško pozicioniranje brendova snažno utječu na potrošačke odluke, osobito kod mlađih generacija.
ANTIPERSPIRANTNA TEHNOLOGIJA
Očekuje se da će sve veća potražnja za proizvodima za osobnu njegu dodatno potaknuti rast tržišta dezodoransa. Potrošači sve više traže proizvode koji im pomažu održati higijenu, poboljšati izgled i njegovati tijelo u svakodnevnim rutinama. Dezodorans je ključna komponenta tih proizvoda – koristi se za kontrolu neugodnih mirisa tako što sprječava rast bakterija koje ih uzrokuju i osigurava ugodnu svježinu.
Vodeće kompanije na tržištu dezodoransa usmjerene su na razvoj formulacija koje su nježne prema koži i omogućuju disanje kože, kao što je antiperspirantna tehnologija. Cilj je pružiti učinkovitu zaštitu od znojenja, uz očuvanje udobnosti i zdravlja kože. Antiperspirantna tehnologija podrazumijeva znanstvene formulacije i mehanizme koji privremeno smanjuju ili blokiraju proizvodnju znoja, pružajući dugotrajan osjećaj suhoće i svježine.
TRENDOVI I PERSPEKTIVE
Kako tržište dezodoransa i dalje raste, fokus će ostati na inovacijama, održivosti i personalizaciji. Proizvođači koji ulažu u istraživanje i razvoj kako bi stvorili kvalitetne, ekološki prihvatljive i za zdravlje sigurne proizvode, bit će u boljoj poziciji za ostvarenje uspjeha. Nadalje, digitalni marketing i e-trgovina omogućuju brendovima širenje dosega i jaču povezanost s potrošačima.
Tržište dezodoransa ima sve preduvjete za dugoročan rast, potaknuto potrošačkom potražnjom i tehnološkim napretkom. Usmjeravanjem na održivost i inovativnost, kompanije mogu slijediti globalne trendove i osigurati konkurentsku prednost u ovom dinamičnom sektoru.