
Tehničke pojedinosti na stranu – AI doista mijenja način na koji ljudi otkrivaju i odlučuju što kupiti, ali izvor podataka iz kojeg AI crpi informacije i dalje ovisi o vama. Bogat, precizan i relevantan sadržaj o proizvodima upravo je ono što AI-ju često nedostaje.
Piše: Tilen Terbuc, B2B Marketing Manager, Jeftinije.hr
Jeste li znali da online kupci već koriste alate umjetne inteligencije prilikom kupovine? Mnogima omiljeni ChatGPT u travnju 2025. napravio je korak naprijed i razvio rješenje Shopping Assistant – praktičan alat koji kupcima pomaže u istraživanju i informiranju prije kupnje određenog proizvoda. Prema globalnom istraživanju (Adyen, 41.000 potrošača u 28 zemalja): 37% ljudi koristi umjetnu inteligenciju kao pomoć pri kupnji, a 55% otvoreno je za AI kupovine u budućnosti (Izvor: Retail Times). Prema anketi Adobea u SAD-u: 55% koristi generativnu umjetnu inteligenciju za istraživanje proizvoda ili usluga, a 47% za preporuke proizvoda (Izvor: Search Engine Land). Što te promjene znače za online prodaju?
IZAZOVI NOVOG KUPOVNOG PUTA
Tradicionalno, potrošači su kupovnu putanju započinjali na internetskim tražilicama ili izravno na platformama za usporedbu cijena poput Jeftinije. hr. Oba su im kanala ponudila niz web trgovina, prije nego što bi kupac stigao na konačno odredište i kliknuo ‘kupi’. ChatGPT ima drugačiji plan – želi objediniti cijeli proces u jedan kanal. AI preoblikuje način otkrivanja proizvoda, a uvođenje ChatGPT-jevog Shopping Assistanta potvrđuje da je to njihov cilj.
No postavlja se pitanje – što će biti s prometom? Ovo je važno jer bi organski promet s tražilica poput Googlea mogao opasti. A ako smo išta naučili posljednjih godina – to je da kad Google dobije slobodne ruke, rijetko dijeli promet. To je jedan od razloga zašto je i sam uveo AI rješenja u pretragu Iz SEO perspektive, ovo je velika promjena – i ne nužno pozitivna.
Nekada smo imali rich snippets, sada imamo AI sažetke. Oni korisnicima odmah nude više korisnih informacija s poveznicama na razne izvore, često dajući prednost blogovima, člancima ili drugim sadržajima. I dok se Googleov AI ne pojavljuje pri svakoj pretrazi, kad se pojavi – vrlo je dominantan. Zauzima najviše pozicije u rezultatima i gotovo cijeli vidljivi prostor na ekranu (i na desktopu i na mobitelu).
Za kontekst: prema zadnjim podacima, prva pozicija na Googleu ima prosječni CTR od oko 39,8% dok druga i treća bilježe osjetan pad – na 18,7% i 10,2%. (Izvor: FirstPageSage) Procijenite sami koliko je to korisno. Za Google – svakako. 3
RJEŠENJA ZA BOLJU VIDLJIVOST
Tehničke pojedinosti na stranu – AI doista mijenja način na koji ljudi otkrivaju i odlučuju što kupiti, ali izvor podataka iz kojeg AI crpi informacije i dalje ovisi o vama. Bogat, precizan i relevantan sadržaj o proizvodima upravo je ono što AI-ju često nedostaje. AI modeli pretražuju internet, interpretiraju vaše podatke i odlučuju hoće li se vaš proizvod pojaviti u preporukama.

1. KVALITETNI METAPODACI
AI modeli ne ‘čitaju’ samo tekst na stranici, već interpretiraju i strukturirane podatke. Metapodaci (poput shema, izračunatih metrika, agregacija i odnosa među podacima) često su dovoljni da AI može odgovarati na analitička pitanja i generirati korisne uvide. (Izvor: Gooddata)
Nedostatni ili nedosljedni metapodaci smanjuju vašu vidljivost i otežavaju prikaz proizvoda u relevantnim pretragama. Prilikom optimizacije, obratite pažnju na:

• relevantnost (naslov + opis usklađeni s namjerom pretrage)
• sheme (naziv proizvoda, cijena, slike, ocjene)
• ažurnost (je li proizvod dostupan? je li cijena aktualna?)
• vanjske izvore (Google Merchant Center, recenzije itd.)
2. BOGATI OPISI PROIZVODA
Razmislite što kupca može zanimati. Koji problem pokušava riješiti kupnjom određenog proizvoda? Koje su mu ključne funkcije važne? Koje su prednosti baš tog proizvoda? Odgovorite na sva ta pitanja u opisima proizvoda i pratite razliku. Dobar opis uključuje konkretne informacije i scenarije korištenja: “Je li ova jakna dovoljno topla za zimske planinarske ture?”; “Hoće li se ovaj radni stol uklopiti u moju kućnu radnu sobu?”… Stranice s bogatim opisima proizvoda (Rich Description) pokazuju veći angažman korisnika, a u nekim slučajevima i povećavaju stopu konverzije, prema podacima Jeftinije.hr, vodeće platforme za usporedbu cijena u regiji.
3. PRISUTNOST NA VIŠE KANALA
Kao što je već ranije vrijedilo kod Googlea, tako je i kod AI alata važna široka prisutnost. Ne tvrdimo da za uspjeh morate potrošiti tisuće eura na oglašavanje, nego da istražite mogućnosti gdje se još možete pojaviti uz optimalno ulaganje. Alati poput ChatGPT-a, naravno, ne koriste samo vaš produktni feed, već uzimaju u obzir i sadržaje s foruma, recenzije vašeg poslovanja ili proizvoda, različite uredničke sadržaje te druge internetske unose.

Ako se ne pojavljujete na više dodirnih točaka, vrlo je vjerojatno da vas AI neće preporučiti. Stranice s bogatim opisima proizvoda (engl. Rich Description) pokazuju veći angažman korisnika, a u nekim slučajevima čak doprinose povećanju stope konverzije.
• Potaknite svoje kupce da ostavljaju recenzije ili ih sami distribuirajte putem interneta. Jedna takva oznaka povjerenja, koja je popularna i u Sloveniji i u Hrvatskoj, jest Certified Shop®.
• Surađujte s drugim trgovcima ili platformama.
• Budite prisutni na društvenim mrežama i na mjestima gdje ljudi organski istražuju i uspoređuju proizvode. Jedan takav kanal u Hrvatskoj je Jeftinije.hr
ZAVRŠNA MISAO
Razvoj umjetne inteligencije u području online prodaje nije prijetnja, ali jest upozoravajući znak. Znak da se ponašanje potrošača (iako još ne masovno) mijenja te da se moramo prilagoditi ako želimo ostati relevantni. Pametna poduzeća neće se suprotstavljati AI-ju, već će prilagoditi svoje sadržajne strategije, optimizirati ih za AI te pokušati proširiti svoju digitalnu prisutnost. U brzorastućem razdoblju umjetne inteligencije, uspjeh neće pripasti najglasnijima, nego onima koji se najbolje prilagođavaju. Pobrinite se da budete prisutni, da je vaša prisutnost dobro strukturirana, a vaša ponuda jasno oblikovana i vjerodostojna. Upravo to traže i AI alati i kupci.