Retail’s Big Show Europe – zajedništvo industrije na jednome mjestu

Događaj je tematski nosio moto Retail Together – naglašavajući spajanje snaga europskog i sjevernoameričkog tržišta te važnost zajedništva u suočavanju s novim izazovima. U praktičnom smislu, to je značilo spoj tradicije dosadašnjeg Paris Retail Weeka i globalnog utjecaja NRF-ovog njujorškog Big Showa u jedinstvenu platformu.

Piše: Ana Brajković, mr.sc, MBA, direktorica CIRCLED business education and consulting

Premijerno izdanje NRF 2025 Retail’s Big Show Europe održano je u Parizu prošli mjesec. Ova konferencija i expo okupili su oko 15.000 posjetitelja i gotovo 500 izlagača iz više od 40 zemalja, čime su paviljoni 4 i 6 pariškog Expo centra pretvoreni u žarište europske maloprodajne industrije. Događaj je tematski nosio moto Retail Together – naglašavajući spajanje snaga europskog i sjevernoameričkog tržišta te važnost zajedništva u suočavanju s novim izazovima.

U praktičnom smislu, to je značilo spoj tradicije dosadašnjeg Paris Retail Weeka i globalnog utjecaja NRF-ovog njujorškog Big Showa u jedinstvenu platformu. NRF Retail’s Big Show Europe 2025 iskoristio je iskustva više od 200 govornika u stotinjak konferencijskih sesija te bogat expo prostor ispunjen izlagačima.

U sklopu izložbenog dijela postavljene su posebne zone za inovacije – poput Startup Hub paviljona za maloprodajne startup-ove te House of Innovation i Innovators’ Showcase gdje je predstavljeno 30 najnaprednijih tehnologija u maloprodaji. Time je sajam ponudio posjetiteljima raznolika iskustva, od strateških predavanja najvećih retail lidera do interaktivnih demonstracija novih rješenja na štandovima.

INSPIRATIVNI KEYNOTE GOVORI

Jedan od vrhunaca konferencije bili su keynote govori vodećih maloprodajnih čelnika. Uvod je dao Guillaume Motte, globalni CEO Sephore, postavivši optimističan ton i jasan okvir: rast se ne čeka, nego stvara. Motte je sažeo ‘formulu’ Sephore u tri stupa: kurirana i djelomično ekskluzivna ponuda, besprijekoran omnichannel i zajednica (kupci i zaposlenici). Sephora danas ima oko 3.400 trgovina uz približno trećinu prodaje online, a loyalty zajednica broji oko 74 milijuna aktivnih članova. Fantastične brojke Sephore, koja raste brže od cijelog svog tržišta, su posljedica fokusa na ono što je kupcu doista bitno: ponudu, iskustvo i susret sa savjetnikom u trgovini. A brojke su impresivne – njihove prodaja je utrostručena u posljednjih deset godina, a prihodi gotovo udvostručeni samo nakon pandemije.

Motte je ujedno naglasio i dugogodišnje Sephorino uvjerenje: “Mi vjerujemo u fizičke trgovine.” Fizička trgovina pobjeđuje kad je iskustvo uzbudljivo dok tehnologija služi čovjeku, ne obratno. I najvažnije, njegova poruka je da su u središtu svega zaposlenici koji kroz visoku uključenost tima, kontinuirane edukacije i napredovanja iznutra stvaraju razliku koju kupac prepoznaje na licu mjesta. Na glavnoj pozornici čuli su se i drugi snažni primjeri, kao npr. Hajir Hajji, CEO Actiona, koje je podijelila ‘recept’ diskontnog fenomena koji je nedavno otvorio 3.000-u trgovinu i planira tempo otvaranja jedne nove trgovine dnevno.

Ana Brajković i Dan Hodges na NRF 2025 Retail’s Big Showu u Parizu

Unatoč eksplozivnom širenju, stalno osvježavaju asortiman od oko 6.000 artikala, ali i svoj format trgovina kako bi ostali relevantni. Zanimljivo je da Action zasad tek oprezno ulazi u online prodaju – webshop postoji samo na matičnim tržištima i primarno služi kao alat za ‘search online, buy offline’ i kao ‘mamac’ za dolazak u fizičke trgovine. Najave ulaska u Hrvatsku i Sloveniju (2026.) dodatno potvrđuju da će i našu regiju ubrzano oblikovati igrači koji pametno kombiniraju operativnu efikasnost, disciplinu u ponudi i iskustvo u trgovini.

TEHNOLOGIJA U PRVOM PLANU

Sajamski dio NRF Europe u Parizu jasno je pokazao koliko se suvremena maloprodaja oslanja na tehnološke inovacije. Digitalna rješenja i ‘futuristički’ gadgeti bili su posvuda – štandovi su mamili posjetitelje demonstracijama od pametnih blagajni, preko augmentirane stvarnosti (AR) u kupovini, do robota i AI softvera za optimizaciju poslovanja. Nekoliko izlagača pokazivalo je kako se smartphone kamerom može skenirati policu u trgovini te odmah dobiti digitalne informacije o proizvodima, recenzije ili preporuke – doslovno spajajući online i offline svijet u trenutku kupnje.

Ovakvi alati donose korist i brendovima jer trgovci svoje fizičke police pretvaraju u digitalni marketinški kanal: putem aplikacija ili AR overlaya moguće je plasirati sponzorirani sadržaj ili promocije dok kupac gleda artikle uživo. Na taj način nastaje ‘retail media’ – novi izvor prihoda za maloprodavače kroz oglašavanje unutar vlastitih prodajnih kanala.

U posebnoj studiji slučaja spomenuto je kako bi ‘pametne naočale’ – nosivi uređaji s integriranim AR zaslonom i glasovnim asistentima potpomognute AI-jem, mogle prepoznati artikle koje kupac gleda i prikazati personalizirane informacije u vidnom polju, otvarajući eru koja zvuči kao znanstvena fantastika, no sugerira da granica između online i offline doživljaja sve više nestaje, a trgovci koji prvi savladaju ovakve inovacije imat će prednost u pridobivanju digitalno sofisticiranih kupaca.

Među vrućim temama našla su se i fintech rješenja za brža i jeftinija plaćanja. Spominjala se sve veća uloga digitalnih valuta i blockchain tehnologije u retailu. Sve u svemu, tehnologija je dominirala pariškim NRF sajmom – gotovo svaki izloženi proizvod bio je visokotehnološko rješenje nekog specifičnog maloprodajnog izazova. Time se potvrđuje da su današnji maloprodajni sajmovi bitno drukčiji nego prije desetak godina, kada su glavne atrakcije bile nove police, koncepti interijera trgovina ili napredni programi obuke osoblja.

UČENJE IZ NAJBOLJIH PARIŠKIH TRGOVINA

Dan prije službenog otvaranja expo-a održan je poseban program – Retail Store Tours. Riječ je o vođenim obilascima odabranih pariških trgovina koji uživo prikazuju najmodernije maloprodajne koncepte i najbolje prakse u fizičkom retailu. Program je vodio Dan Hodges, osnivač i direktor Retail Store Tours programa u New Yorku.

Ovaj put svoje je znanje prenio i na Pariz, vodeći sudionike kroz niz inovativnih lokacija. Među odredištima našle su se i luksuzne robne kuće s dugom tradicijom i futuristički concept- storeovi koji spajaju tehnologiju i umjetnost. Cilj obilazaka bio je uroniti maloprodajne profesionalce u vrhunska iskustva kupovine i omogućiti im da iz perspektive kupca iskuse ono o čemu se na konferenciji govorilo – omnichannel u praksi, experiential retail i besprijekornu uslugu.

ŠTO NEDOSTAJE OVAKVIM SAJMOVIMA

Pariški NRF Big Show Europe jasno je stavio do znanja da tehnologija i tehnološka rješenja dominiraju razgovorom u maloprodajnoj industriji. No nameće se i kritičko pitanje – jesu li time zapostavljene neke ‘vječne’ teme maloprodaje? Mnogi iskusni trgovci iz regije primijetili su da na ovakvim događajima sve manje prostora dobivaju tradicionalni aspekti poslovanja poput vođenja prodajnog osoblja, kulture korisničke službe, vizualnog merchandisinga ili upravljanja organizacijom trgovine.

Naravno, tehnologija je trenutno glavni motor promjena i neophodno je o njoj učiti. Ali maloprodaja kao biznis je širi od zbroja njezinih gadgeta. Primjer Sephore to ilustrira – njihov uspjeh leži i u proizvodima, i u tehnologiji, ali jednako tako u ljudima i strasti prema poslu. Slično bi se moglo reći i za druge uspješne trgovce: fizičko iskustvo, uređenost trgovine, treniran i motiviran tim na terenu – sve su to dijelovi slagalice koje high-tech rješenja same po sebi ne mogu zamijeniti. Ova neravnoteža u sadržaju donekle je odraz vremena u kojem živimo gdje tehnološke kompanije preuzimaju primat u inovacijama, dok se ‘people management’ i ‘store operations’ potencijalno uzimaju zdravo za gotovo.

No za cjelovitu sliku maloprodajnog uspjeha, valjalo bi u budućnosti zaokružiti program kako bi pokrio cijeli maloprodajni proces – od strategije i tehnologije, preko lanca opskrbe, pa sve do same prodavaonice i zaposlenika. Jedan od zaključaka među veteranima industrije bio je da bi buduća izdanja NRF-ovih događaja mogla više integrirati i te ‘analogne’ teme, u duhu pravog Retail Together pristupa. Time bi se sudionicima pružio holistički uvid kako uskladiti vrhunsku tehnologiju s izvrsno vođenim timovima i dobro isplaniranim fizičkim formatima trgovina.

ŠTO NAS ČEKA

NRF Retail’s Big Show Europe 2025 pokazao se kao uspješan eksperiment u širenju globalno poznatog retail eventa na europsko tlo. Po mnogočemu je bio manji obimom od njujorškog ‘Big Showa’, no ponudio je fokusiraniji europski sadržaj i priliku za regionalne igrače da sudjeluju bez prelaska Atlantika. Sljedeća stanica je New York – već u siječnju 2026. održat će se tradicionalni NRF Retail’s Big Show u New Yorku, od 11. do 13. siječnja.

Za maloprodajne profesionalce, ključna poruka nakon pariškog iskustva glasi: budućnost maloprodaje oblikujemo zajedno – suradnjom industrije, dijeljenjem znanja i spremnošću da isprobamo nove ideje. Tehnologija će i dalje ubrzavati tempo promjena, ali uspjeh će postići oni koji je integriraju s ljudskim faktorom i dubinskim razumijevanjem kupaca. Kako je Guillaume Motte slikovito rekao: “Rast postoji sve dok ga mi stvaramo”, a stvarat ćemo ga primjenjujući najbolje prakse i inovacije, bilo da dolaze iz Pariza, New Yorka ili vlastitog dvorišta.