
Generacija Z (18-35 godina), u odnosu na stariju generaciju, u većoj mjeri konzumira jaka alkoholna pića u trenucima zabave, druženja s prijateljima, izlascima (Gen Z: 48%, stariji: 34%), ili kod kuće prije samog izlaska (Gen Z: 20%, stariji: 6%). To su ujedno situacije u kojima se ova vrsta pića konzumira u najvećoj mjeri.
Pripremile: Sunčica Žnidar i Tamara Kraus, Karika
Tržište jakih alkoholnih pića u Hrvatskoj posljednjih se godina mijenja. Danas se konzumacija više ne veže samo uz posebne prilike, već i uz svakodnevne trenutke druženja s prijateljima / kolegama nakon posla te opuštanja dok je lojalnost prema brendovima uvjetovana emocionalnim faktorima, povjerenjem, ali i onim funkcionalnim poput dobrog omjera cijene i kvalitete.
>> KATEGORIJA VRIJEDNOSNO RASTE 12,7% I KOLIČINSKI 10%
>> ALKOHOLNO PIĆE – IDEALAN POKLON ZA SVAKU PRIGODU
>> TOPLI KOKTELI: RECEPT ZA BLAGDANSKU ČAROLIJU
Istraživanje koje smo proveli otkriva kako se građani Hrvatske odnose prema jakim alkoholnim pićima, koje su to situacije konzumacije i koliko su zapravo lojalni. Prema rezultatima provedenog istraživanja, 68% populacije barem povremeno konzumira jaka alkoholna pića. Radi se o udjelu koji pokazuje da su žestoka pića prisutna u navikama značajnog dijela društva.
GENERACIJSKE RAZLIKE

Konzumacija jakih alkoholnih pića u negativnoj je korelaciji s dobi konzumenata. Drugim riječima, s porastom dobi, smanjuje se udio konzumenata jakih alkoholnih pića. Među najmlađima (18-25 godina), 81% barem povremeno konzumira proizvode ove kategorije dok je takvih među najstarijima (56-65 godina) 57%. Skoro svaki četvrti pripadnik (70%) srednje dobi također voli konzumirati jaka alkoholna pića.
Konzumacija JAP-a tradicionalno se više povezivala s muškarcima nego ženama. Međutim, je li zbog promjena u tradicionalnom shvaćanju uloga spolova, sve većoj ravnopravnosti žena – što uključuje i mogućnosti obavljanja tradicionalno muških uloga, ili zbog nečeg trećeg, možemo reći da rezultati i ovog istraživanja pokazuju da to više nije tako.
I među muškarcima i među ženama je podjednak broj, 68%, onih koji barem povremeno konzumiraju jaka alkoholna pića. Ono što razlikuje muškarce od žena je češća konzumacija jakih alkoholnih pića za vrijeme gledanja utakmica s prijateljima, bilo kod kuće ili u kafićima. S obzirom na generacijske razlike u načinima provođenja slobodnog vremena, općenito, načinu života, očekivane su i razlike u navikama konzumacije ove kategorije pića.

Naime, Generacija Z (18-35 godina), u odnosu na stariju generaciju, u većoj mjeri konzumira jaka alkoholna pića u trenucima zabave, druženja s prijateljima, izlascima (Gen Z: 48%, stariji: 34%), ili kod kuće prije samog izlaska (Gen Z: 20%, stariji: 6%). To su ujedno situacije u kojima se ova vrsta pića konzumira u najvećoj mjeri. Razlika između ove dvije generacije ne postoji kada se ova vrsta pića konzumira u društvu, s prijateljima kod kuće.
ŠTO POKREĆE ODABIR JAP-a

Polovina kupaca jakih alkoholnih pića lojalna je svome brendu / marki. To su kupci koji uvijek kupuju istu marku, bilo da pritom prate akcije kako bi si mogli priuštiti svoju omiljenu marku (31%), bilo da im akcije i cijena nisu važni (19%). Među kupcima je 15% onih koji nisu lojalni i koji vole eksperimentirati s različitim markama dok 1/3 ponekad kupi neku drugu marku, iako je najčešće vjerna svojoj omiljenoj. Lojalnost prema jakim pićima vrlo je slična lojalnosti prema ostalim kategorijama pića, poput vina, piva ili likera.
Ove kategorije pića slične su i prema onome čime je lojalnost kupaca determinirana: to je najčešće povjerenje prema marki: 23% kupuje uvijek istu marku zato što joj vjeruju, ali i zbog dobrog omjera cijene i kvalitete (26%). Možemo reći da su brendovi iz ove kategorije uspjeli ispuniti očekivanja Generacije Z po pitanju kvalitete, iskustva, vrijednosti i zanimljivosti jer su baš pripadnici ove generacije lojalniji jakim alkoholnim pićima (57%), u odnosu na stariju dobnu skupinu (46%). Međutim, razliku između dobnih skupina pronalazimo u pokretačima lojalnosti: što je osoba starija to je njezina lojalnost u većoj mjeri determinirana emocionalnom komponentom, povjerenjem.

Među najstarijima (56–70 godina) 31% će ponoviti kupnju – ponovno će kupiti svoj omiljeni brend jer mu vjeruju, dok je takvih među pripadnicima Generacije Z 18%. Dok je kod najstarijih glavni pokretač lojalnosti u kategoriji jakih alkoholnih pića povjerenje, kod Generacije Z i srednje dobne skupine to je dobar omjer cijene i kvalitete. Tržište jakih alkoholnih pića u Hrvatskoj se stalno mijenja, a ponašanje potrošača sve je složenije i nepredvidivije.
Brendovi koji žele ostati relevantni ne mogu se oslanjati na intuiciju ili prošla iskustva – potrebni su konkretni uvidi. Kontinuirano istraživanje navika, motivacija i preferencija potrošača ključ je za razumijevanje njihovih odluka, izgradnju povjerenja i jačanje lojalnosti.
Upravo oni koji sustavno prate trendove i aktivno prilagođavaju ponudu potrebama potrošača, mogu osigurati konkurentsku prednost i dugoročni uspjeh. Bez podataka i dubinskih uvida, odluke postaju ‘pogađanje u mraku’ – a u dinamičnom svijetu jakih alkoholnih pića, prednost imaju samo oni koji znaju što potrošač stvarno želi. U konačnici, uspjeh na tržištu jakih alkoholnih pića pripada onima koji na vrijeme prepoznaju promjene, slušaju potrošače i pretvaraju uvid u strategiju.
Izvor: Karika je provela kvantitativno istraživanje (online – CAWI), UZORAK: n=1000, reprezentativan za populaciju RH prema spolu, dobi i regijama.






















