Alkoholno piće – idealan poklon za svaku prigodu

Rođendanska proslava, večera kod prijatelja, doček Nove godine, useljenje u novi dom, roštilj kod prijatelja ili kao poslovni poklon – u svim ovim situacijama pomno odabrana boca alkoholnog pića dobar je poklon

Piše: Helena Erceg, Market Research & Insights, Improve

Dan po dan, projekt po projekt i eto nas već u prosincu, mjesecu darivanja, druženja i okupljanja obitelji, prijatelja, ali i poslovnih suradnika. Gotovo neizostavan dio takvih druženja i darivanja su, osim hrane, i različite vrste pića. Upravo stoga nam se činilo zanimljivim provjeriti u kojim prigodama biramo koju vrstu pića, što preferiramo kao poklon ovisno o situaciji te postoje li možda neke razlike u preferencijama i navikama ovisno o generaciji, spolu ili nekom drugom faktoru.

• Od svih vrsta pića uključenih u ovo istraživanje, pivo se najčešće konzumira – čak 44% sugrađana u dobi od 18 do 65 godina konzumira pivo na tjednoj bazi. U većoj mjeri pivo konzumiraju muškarci (na tjednoj bazi 64% vs 25% žena) te Millenialsi i Gen X (45%, odnosno 43%; vs 39% među pripadnicima Gen Z generacije).

Vino na tjednoj bazi konzumira 31% te i kod vina imamo razlike u navikama konzumacije ovisno o spolu – na tjednoj razini vino konzumira 39% muškaraca i 24% žena u dobi od 18 do 65 godina. Preferencija vina često se razvija s godinama, a to potvrđuju i naši rezultati; udio onih koji vino konzumiraju na tjednoj razini viši je među starijim generacijama, pripadnicima Gen X (34%) i Boomersima (52%) dok među Millenialsima i Gen Z tek svaki četvrti konzumira vino na tjednoj bazi. Postoje i zanimljive regionalne razlike – u Dalmaciji i Sjevernoj Hrvatskoj udio onih koji vino konzumiraju na tjednoj bazi iznosi 41% odnosno 39%.

• Generacijske razlike manje su izražene kada je u pitanju konzumacija žestokih alkoholnih pića (uključuje rakiju, whisky, vodku, rum), koje na tjednoj bazi konzumira 22% građana u dobi od 18-65 godina, ponovno u većoj mjeri muškarci (28%) nego žene (16%).

• Sličan je i udio (21%) onih koji na tjednoj bazi konzumiraju likere, voćne i/ili biljne (kao što su Teranino, Maraschino, Pelinkovac, Jägermeister i sl ). Među pripadnicima Gen X svaki četvrti konzumira na tjednoj razini dok među Mille nialsima i Gen Z to čini svaki peti. Regionalno, u nešto većem postotku to čine stanovnici Slavonije te Like, Korduna i Banovine, a u najmanjem Zagreba i okolice.

Kremasti likeri, u koje ubrajamo Baileys, Sheridan’s, Bajadera Cream i sl. najrjeđe je konzumirana vrsta pića od svih koje smo istražili – tek 9% ispitanih u dobi od 18 do 65 godina konzumira na tjednoj razini, četvrtina nikada, a dodatnih 40% rjeđe od jednom mjesečno. Ovo je i jedina vrsta alkoholnih pića kod kojih nemamo razlika ovisno o spolu u udjelu onih koji konzumiraju redovito (na tjednoj bazi) te su i generacijski razlike minimalne.

PRIGODE ZA KONZUMIRANJE ALKOHOLNIH PIĆA

Pojedine vrste alkoholnih pića idu uz određene prigode i situacije. Pa se tako žestoka alkoholna pića i likeri najčešće konzumiraju na proslavama i svečanostima dok su pivo i vino zastupljeniji u našim domovima i svakodnevnim situacijama, kao što su konzumacija uz obrok, kod kuće ili u restoranima, ili tijekom opuštanja dok smo doma. Udio onih koji pivo konzumiraju u situacijama opuštanja kod kuće veći je među muškarcima, 53%, vs 37% među ženama, dok će žene neznatno više od muškaraca uz takvu situaciju birati vino (31% vs 28%). Vino najbolje ide uz obrok, kod kuće ili u restoranu, te na proslavama i svečanostima (rođendani, vjenčanja) koje također uglavnom uključuju konzumaciju hrane. Proslave i svečanosti situacije su u kojima veliki udio konzumira i likere i žestoka alkoholna pića.

ALKOHOLNA PIĆA KAO POKLON

Alkoholna pića često biramo i kao poklon, a i tu postoje određene preferencije ovisno o prigodi.

• Na rođendansku proslavu prijatelja najčešće ćemo se uputiti s bocom žestokog alkoholnog pića (50%), ili s vinom (48%), pri čemu će pripadnici Gen Z za tu prigodu češće birati žestoko alkoholno piće, a Gen X vino.

Večera kod prijatelja situacija je u kojoj dominantno biramo vino kao poklon (74%), posebno u regiji Istra, Primorje i Gorski kotar (84%). Žene u takvoj situaciji nešto više od muškaraca biraju voćne i biljne likere (28% vs 19% muškaraca) dok će se muškarci u nešto većem postotku nego žene kao odabir za poklon odlučiti za žestoka alkoholna pića (24% vs 18% žena) i pivo (31% vs 20%).

• Za doček Nove godine kao poklon podjednako često biramo žestoka alkoholna pića (49%) i vino (48%), s time da i tu postoje razlike među generacijama – pripadnici Gen Z u većoj mjeri kao poklon tada biraju žestoka alkoholna pića (66%), a Gen X vino (57%). Muškarci će se češće od žena odlučiti pokloniti pivo (26% vs 6%) dok će žene češće birati voćne i biljne likere (43% vs 38%).

• Za roštilj kod prijatelja većina, čak 76%, kao poklon bira pivo. Zanimljivi su rezultati u regiji Dalmacija, gdje se za tu prigodu ispodprosječno bira pivo (67%), a više od prosjeka vino (47%).

• Za useljenje u novi dom kao poklon odabrat ćemo najčešće žestoko alkoholno piće (49%) ili vino (48%), a kao dobar odabir ističu se i likeri, voćni i biljni (35%) ili kremasti (30%). Kao poslovni poklon najčešće biramo vino (54%) i žestoka alkoholna pića (50%). Žene su nešto sklonije od muškaraca u ovakvim situacijama kao poklon odabrati kremasti liker (27% vs 20%).

O istraživanju: Istraživanje je provela agencija Improve Research & Analytics, u listopadu 2025. godine, metodom online ankete (CAWI), na 518 ispitanika u dobi od 18 do 65 godina. Uzorak je reprezentativan za online populaciju po dobi, spolu, regijama i obrazovanju.