Anita Letica: Doprinosimo bržem ostvarenju budućnosti bez dima

Philip Morris Zagreb ove godine obilježava 20 godina poslovanja u Hrvatskoj tijekom kojih se duhanska industrija promijenila više nego ikada prije, a cilj je ‘svijet bez dima’. „Ljudi trebaju razumjeti razliku između bezdimnih proizvoda i klasičnih cigareta, a to zahtijeva stalno ulaganje u istraživanje, edukaciju i otvorenu komunikaciju s potrošačima i regulatorima. Naš je fokus na dokazima i odgovornom informiranju jer jedino tako možemo graditi povjerenje i omogućiti da informacije o prednostima ovih proizvoda dođu do onih kojima su namijenjene“, poručuje predsjednica Uprave Anita Letica.

Razgovarala: Marija Sedlar

Kako biste opisali put kompanije u Hrvatskoj od početaka do danas? Koji biste trenutak izdvojili kao prekretnicu u poslovanju PMZ-a na domaćem tržištu?

U 20 godina poslovanja u Hrvatskoj, prošli smo put od klasične duhanske kompanije do tehnološki napredne, znanošću vođene organizacije koja se odvažila u potpunosti preokrenuti vlastito, i to vrlo uspješno, poslovanje te kreirati bolju budućnost. Taj put je bio sve samo ne bez izazova, ali veseli me što smo po putu naučili da za ovaj tim ne postoji nemoguće. Godine 2005. startali smo s dva, doduše najpoznatija svjetska proizvoda, Marlboro Gold i Marlboro Red, a danas smo prisutni sa širokim portfeljem inovativnih proizvoda iz raznih kategorija.

I danas je naša uloga u društvu potpuno drugačija – ne proizvodimo samo cigarete, već razvijamo znanstveno utemeljene alternative koje, iako ne bez rizika, predstavljaju manje štetnu alternativu nastavku pušenja. Primjer takvog proizvoda je IQOS, prvi uređaj za grijanje duhana lansiran na hrvatskom tržištu 2018. godine.

Upravo je to trenutak koji bih izdvojila kao prekretnicu za našu kompaniju u Hrvatskoj, ne samo u kontekstu proizvoda koje nudimo, već i u kontekstu organizacije i načina na koji radimo i razmišljamo, koji se također u potpunosti promijenio. IQOS je u toj promjeni bio predvodnik, no bio je samo prvi korak prema poslovanju usmjerenom na bezdimne proizvode. Naime, portfelj bezdimnih proizvoda dodatno smo proširili lansiranjem elektroničke cigarete VEEV, a nedavno, u listopadu ove godine, i lansiranjem nikotinskih vrećica ZYN.

Koliki značaj domaće tržište ima u okviru globalnog Philip Morris Internationala?

Danas je Hrvatska dio regije Europa, jedne od ključnih regija globalno. Iako smo relativno malo tržište, prepoznati smo po tome što iz godine u godinu bilježimo rast poslovanja i predvodnik smo transformacije duhanske industrije i u Hrvatskoj. Ono na što sam posebno ponosna su naši talenti jer su njihovi uspjesi s razlogom prepoznati unutar globalnog PMI-ja.

Kako se mijenjaju potrošačka percepcija i navike u kontekstu sve veće orijentiranosti prema bezdimnim alternativama?

Kako hrvatski potrošači reagiraju na njih? Procjenjujemo da je danas na svijetu više od 41 milijun punoljetnih korisnika naših bezdimnih proizvoda, koji su dostupni za prodaju na čak 100 tržišta. Također, gotovo 41% naših ukupnih neto prihoda u trećem kvartalu ove godine dolazi upravo od bezdimnih proizvoda. Ove brojke jasno pokazuju da potrošači danas zaista žele i traže bolje alternative cigaretama, kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj.

Ipak, riječ je o novoj kategoriji proizvoda, a mnogi potrošači još uvijek nemaju pristup vjerodostojnim i potpunim informacijama, što otežava donošenje informirane odluke. Zato je presudno da regulativa i edukacija idu ruku pod ruku. Ako potrošači nemaju točne informacije, teško mogu razlikovati cigarete od proizvoda smanjene štetnosti. Ključna je transparentnost, kredibilitet i znanost iza proizvoda jer samo tako potrošači mogu razumjeti i prepoznati stvarne razlike. Naravno, najbolja je odluka uopće ne početi pušiti ili u potpunosti prestati pušiti. No za sve one punoljetne pušače koji bi inače nastavili pušiti, znanost i tehnologija su nam omogućili da im možemo ponuditi manje štetne alternative.

Philip Morris je posljednjih godina snažno usmjeren prema inovacijama i transformaciji poslovnog modela. Koje su najvažnije novosti u vašem asortimanu?

Globalno, PMI je u razvoj, znanost i proizvodnju bezdimnih proizvoda uložio više od 14 milijardi dolara, a gotovo cjelokupni R&D danas usmjeravamo upravo na segment bezdimnih proizvoda. Naš fokus je na IQOS-u i novoj generaciji IQOS ILUMA i sustava koji grije, a ne sagorijeva duhan – bez dima i pepela. ILUMA indukcijska tehnologija grijanja koja pojednostavljuje korištenje i podiže ukupno korisničko iskustvo pokazuje jako dobre rezultate.

Istodobno širimo portfelj nikotinskih alternativa, a važan korak u tom smjeru bila je akvizicija kompanije Swedish Match 2022. godine. Švedska je poznata kao zemlja s manje od 5% pušača, ponajprije zahvaljujući upotrebi snusa, zbog čega bilježi i nižu pojavnost karcinoma povezanih s pušenjem te značajno manji broj smrti uzrokovanih pušenjem u odnosu na ostatak Europske unije. U skladu s PMI vizijom svijeta bez dima cigarete, PMI je akvizicijom u portfelj uključio i General Snus te ZYN koji je vodeći proizvod u kategoriji oralnih nikotinskih vrećica.

Što su ključni izazovi, ali i prilike, u procesu prelaska s klasičnih cigareta na inovativne bezdimne proizvode?

Prelazak s klasičnih cigareta na bezdimne proizvode nosi svoje izazove, kao što su navike pušača, percepcija bezdimnih tehnologija, ali i neizvjesnost regulative. Međutim, ti su proizvodi nedvojbeno bolji izbor od nastavka pušenja cigareta, i predstavljaju značajan iskorak prema smanjenju štete po zdravlje. Put prema prevladavanju izazova leži u znanosti, transparentnosti i dijalogu. Ljudi trebaju razumjeti razliku između bezdimnih proizvoda i klasičnih cigareta, a to zahtijeva stalno ulaganje u istraživanje, edukaciju i otvorenu komunikaciju s potrošačima i regulatorima.

Naš je fokus na dokazima i odgovornom informiranju jer jedino tako možemo graditi povjerenje i omogućiti da informacije o prednostima ovih proizvoda dođu do onih kojima su namijenjene. To je proces koji traži vrijeme, ali svaki korak naprijed znači bolju budućnost za milijune punoljetnih pušača. No, ono što je bitno naglasiti, jest da je pritom važno osigurati da duhanski i nikotinski proizvodi nisu dostupni maloljetnicima. Snažno se zalažemo za dosljednu primjenu zakona i činimo sve što je u našoj moći kako bismo zajednički osigurali da se ovi proizvodi ne nađu u rukama maloljetnika.

Održivost i odgovorno poslovanje danas su nezaobilazne teme. Na koji način PMZ doprinosi održivom razvoju i zajednici u kojoj posluje?

Održivost je ključni dio naše poslovne strategije i integrirana je u cijeli segment bezdimnih proizvoda – od faze dizajna proizvoda, odabira materijala i pakiranja, pa sve do pravilnog postupanja s iskorištenim proizvodima te njihovo recikliranje i energetsku oporabu. U Hrvatskoj tako od prošle godine provodimo Kružni program, jedinstvenu inicijativu ove vrste u industriji, a koji je usmjeren na reciklažu i odgovorno postupanje s iskorištenim bezdimnim proizvodima naših brendova. Program danas obuhvaća 21 lokaciju u 14 gradova, uz jednostavan sustav povrata bezdimnih uređaja za grijanje duhana i parilica te duhanskih umetaka.

Kada je riječ o društvenoj dimenziji održivosti, fokus stavljamo na osnaživanje impact poduzetništva i stvaranje novih prilika u zajednicama u kojima djelujemo. Projekt ‘Pokreni nešto svoje’ pruža podršku domaćim mikropoduzetnicima kroz financijsku i mentorsku pomoć, omogućujući im da razvijaju poslovanje s pozitivnim okolišnim i/ili društvenim učinkom. Do sada je u program uloženo oko 900.000 američkih dolara, čime je podržano 68 poslovnih inicijativa koje donose stvarne promjene i otvaraju nova radna mjesta širom Hrvatske u područjima ekologije, zdravstva, edukacije, IT-ja, kulture i umjestnosti, između ostalog. O važnosti ovog programa govori i činjenica da je prošle godine društveni povrat ulaganja iznosio gotovo 4,5 eura za svaki uloženi euro.

Kako digitalizacija i nove tehnologije mijenjaju način poslovanja unutar kompanije?

U skladu s promjenama na tržištu i razvojem novih tehnologija, kontinuirano unapređujemo naše digitalne sustave kako bi bili intuitivniji, brži i bolje povezani. Uveli smo AI alate u sve procese u kojima mogu donijeti stvarnu vrijednost, a naša interna mjerenja pokazuju da oni već sada značajno olakšavaju svakodnevni rad zaposlenika, automatiziraju rutinske zadatke, poboljšavaju učinkovitost i ostavljaju više prostora za analitički i kreativni dio posla. Stoga je i ovdje rješenje u – dijalogu između toga kako maksimizirati efikasnost koju nam donosi digitalizacija, a poticati ljudsku kreativnost i ideje.

Jedna od glavnih strateških poruka Philip Morrisa globalno jest ‘vizija svijeta bez dima’. Kako ta vizija konkretno izgleda u Hrvatskoj i kako vidite budućnost duhanske industrije u idućih 10 do 20 godina?

Kada pogledamo koliko se svijet promijenio u samo zadnje desetljeće, od električnih automobila koji su postali svakodnevica do umjetne inteligencije koja mijenja način na koji živimo, jasno je da transformacija više nije iznimka, nego pravilo. Isto vrijedi i za našu industriju. Duhanska industrija kakvu smo poznavali desetljećima zapravo nestaje pred našim očima. PMI već više od 10 godina gradi budućnost bez dima, a Hrvatska je dio tog puta. Vjerujem da će u idućih 10 do 20 godina cigarete postati stvar prošlosti, ali tempo te promjene ovisit će o spremnosti svih dionika da prihvate dijalog i znanost umjesto zastarjelih dogmi. Napredak se ne događa sam od sebe, nego traži suradnju, otvorenost i volju da se sagledaju činjenice bez predrasuda – u suradnji industrije, zakonodavaca i društva možemo ubrzati prijelaz na rješenja koja dokazano smanjuju štetnost i time postići stvarni javnozdravstveni učinak. U tom smislu, vjerujem da duhanska industrija može i mora biti dio rješenja, a ne samo dio problema.

Koji su planovi i ciljevi PMZ-a u narednom razdoblju? Na što ćete biti najviše fokusirani?

Naš glavni cilj ostaje isti, a to je omogućiti zainteresiranim punoljetnim potrošačima podršku u procesu prelaska na znanstveno potvrđene, bezdimne alternative, i tako doprinijeti bržem ostvarenju budućnosti bez dima. Nastavit ćemo nadograđivati našu kulturu suradnje, uključivosti i kontinuiranog rasta i razvoja jer vjerujemo da je upravo snaga naših ljudi ono što čini razliku. Nastavit ćemo graditi okruženje u kojem se potiče inovativnost i napredak, ali i odgovornost, i u kojem jedni druge poštujemo, inspiriramo, osnažujemo i podržavamo.