
Snaga trajnih i polutrajnih mesnih proizvoda leži u stabilnoj potražnji, dugoj trajnosti i širokoj primjeni, ali uspjeh u nadolazećim godinama ovisit će o inovacijama u recepturama, ulaganjima u tehnologiju i održivost te praćenju zdravstvenih i prehrambenih trendova
Trajni i polutrajni mesni proizvodi čine jednu od najstabilnijih kategorija unutar mesne industrije i retaila. Iako su potrošačke navike posljednjih godina doživjele velike promjene; od rasta interesa za zdrave i biljne alternative do povećane osjetljivosti na cijene; kobasice, salame, pršuti, pancete i slični proizvodi i dalje imaju snažnu poziciju u potrošačkoj košarici.
Njihova dugotrajnost, praktičnost i široka primjena čine ih ključnim segmentom za proizvođače, distributere i trgovce. Za razliku od svježeg mesa, trajni i polutrajni proizvodi nude duži rok trajanja, lakše skladištenje i veću logističku fleksibilnost. Zbog toga su manje osjetljivi na kratkoročne poremećaje, poput problema u hladnom lancu, sezonskih kolebanja ili privremenih poremećaja u opskrbi.
U kriznim vremenima, bilo da je riječ o inflaciji, poremećajima u lancima opskrbe ili promjenama u kupovnoj moći, potražnja za ovim proizvodima obično ne pada drastično. Dapače, potrošači se često okreću upravo trajnim proizvodima kao sigurnom, dugotrajnom i cjenovno predvidljivom rješenju.
PROMJENE POTROŠAČKIH NAVIKA
Iako kategorija ostaje stabilna, očekivanja potrošača mijenjaju se:
1. Fokus na kvalitetu i podrijetlo – kupci sve više prate podrijetlo mesa, način proizvodnje i deklaracije. Premium segmenti doživljavaju rast – posebice pršut, trajne salame, kulen i proizvodi s oznakama zemljopisnog podrijetla.
2. Manja pakiranja i ‘on-the-go’ format – rastu mini pakiranja, MAP ambalaža (modificirana atmosferska pakiranja) i praktični formati za brzu konzumaciju, prilagođeni manjim kućanstvima i modernom načinu života.
3. Zdravi i funkcionalni proizvodi – niži udio soli, visokoproteinski snackovi, proizvodi bez aditiva ili s minimalnom obradom sve su traženiji. 4. Transparentnost – Potrošači žele jasne informacije – o mesu, masnoći, udjelu mesa, načinu sušenja i dimljenja.
TRENDOVI U PROIZVODNJI I TEHNOLOGIJI
Proizvođači trajnih i polutrajnih proizvoda ulažu u tehnologiju kako bi zadržali sigurnost, kvalitetu i dugotrajnost:
• Napredni procesi fermentacije i sušenja za poboljšanje teksture i okusa
• Optimizacija receptura radi boljeg nutritivnog profila
• Modernizacija postrojenja uz naglasak na energetsku učinkovitost i smanjenje emisija
• Automatizacija kako bi se povećala produktivnost i smanjile oscilacije u kvaliteti
• Sve važnija je i tema antibiotic-free i animal welfare standarda, koja u EU postaje regulatorni standard, a ne samo trend.
AMBALAŽA I ODRŽIVOST
Ambalaža je jedno od najvećih investicijskih područja. Proizvođači i trgovci sve više prelaze na: tanje folije i manje plastike, reciklabilnu ambalažu, MAP i skin-pack tehnologije i ambalažu s poboljšanim barijerskim svojstvima. Smanjenje utjecaja na okoliš postaje važan dio strateške komunikacije, ali i regulatorna obveza. Iako su biljne alternative u porastu, njihovo tržište u kategoriji trajnih mesnih proizvoda još uvijek je malo. Najveći interes postoji u segmentu biljnih snackova i proizvoda koji oponašaju salame ili kobasice. No tradicionalni proizvodi ostaju duboko ukorijenjeni u navikama potrošača, osobito u srednjem i starijem demografskom segmentu.
STABILNA, ALI EVOLUIRAJUĆA KATEGORIJA
Trajni i polutrajni mesni proizvodi ostaju okosnica mesne industrije i važna kategorija za retail. Njihova snaga leži u stabilnoj potražnji, dugoj trajnosti i širokoj primjeni, ali uspjeh u nadolazećim godinama ovisit će o: inovacijama u recepturama, ulaganjima u tehnologiju i održivost, praćenju zdravstvenih i prehrambenih trendova i pametnom upravljanju kategorijom u trgovinama.























