Začini: Vodeća tri proizvođača drže 78% prodaje

Vodeća tri proizvođača u 2024. godini su činila 77,8% vrijednosne prodaje kategorije začina, a oni su abecednim redom Kotanyi, Podravka i Šafram

Analizira: Lucija Bundalo, Customer Support Executive, NielsenIQ

Kategorija začina prema klasifikaciji istraživačke agencije NielsenIQ uključuje pojedinačne začine (npr. papar, crvena paprika, peršin, bosiljak, itd.), mikseve (mješavine začina), dodatke jelima (seasonings) te fikseve (začini namijenjeni posebnim jelima poput dodataka za sarmu ili punjene paprike).

U 2024. godini kategorija začina na tržištu Hrvatske bilježi rast vrijednosne prodaje od 6,6% i rast količinske prodaje od 2,6%. Svi pojedinačni (mono) začini ostvaruju 43,2% vrijednosne prodaje kategorije, ‘seasonings’ začini (dodaci jelima) ostvaruju 32%, fiksevi čine 15,3% prodaje, a miksevi ostvaruju 9,5% vrijednosne prodaje kategorije začina.

S obzirom na mjesto prodaje, čak 76,8% vrijednosne prodaje kategorije začina ostvarilo se kroz moderne kanale (hipermarkete, supermarkete i diskontere) dok se kroz tradicionalne kanale, odnosno trgovine mješovitom robom i drogerije, ostvarilo preostalih 23,2% vrijednosne prodaje cjelokupne kategorije začina. U 2024. godini, vodeća tri proizvođača čine 77,8% vrijednosne prodaje kategorije začina, a oni su abecednim redom Kotanyi, Podravka i Šafram.


Potrošači pridaju veliku važnost odabiru marke prilikom kupnje

Koju će marku odabrati – jako je bitno za 43,5% korisnika začinskih mješavina i za 39,3% korisnika mješavina začina za pripremu jela

Analizira: Maja Makarun Ložnjak, Research Assistant, Ipsos

Začini donose bogatstvo okusa obrocima i zauzimaju važno mjesto u svakodnevnim pripremama jela hrvatskih potrošača. Pratili smo dvije različite kategorije začina i njihovu zastupljenost među korisnicima kako bismo bolje razumjeli potrošačke navike i preferencije.

Kategoriju Mješavina začina za pripremu jela (dehidrirane mješavine za pripremu određenih jela: poput sarme, punjenih paprika, gulaša, paprikaša, ćevapčića, pljeskavica, graha, variva, špageta bolognese, zapečenih tjestenina…) koristi 62,9 % potrošača.

Velik broj potrošača, njih 82%, koristi Začinske mješavine (univerzalne mješavine sušenog povrća, soli i začina za pripremu bilo kojeg jela ili specijalne mješavine sušenog povrća, soli i začina namijenjene određenoj vrsti jela: piletine, svinjetine, grila, ribe, salate i krumpira). Visok postotak ukazuje na njihovu jednostavnost korištenja u pripremi jela.

TREND UPOTREBE KATEGORIJE

Analizom trendova upotrebe kategorije dolazimo do podataka kako je trend upotrebe promatranih kategorija začina u porastu u posljednje dvije godine. Promatrajući kategorije zasebno, možemo vidjeti kako trend upotrebe kategorije mješavine začina za pripremu jela raste – od 2013. godine je narastao za ukupno 22%. Kategorija začinskih mješavina je stabilna, bez značajnih promjena tijekom godina.

VAŽNOST KUPOVINE MARKE

Uvidom u podatke možemo uočiti kako potrošači pridaju veliku važnost odabiru marke prilikom kupnje. Koju će marku odabrati, jako je bitno za 43,5% korisnika začinskih mješavina i za 39,3% korisnika mješavina začina za pripremu jela.

Usporedili smo podatke pojedinih kategorija s Benchmarkom za 2024. godinu u kategoriji hrane, koji iznosi 38,6%. Benchmark je postotak koji obuhvaća korisnike, u uvom slučaju unutar kategorije hrane, kojima je jako bitno koju marku kupuju. Obje kategorije, i kategorija mješavina začina za pripremu jela i kategorija začinskih mješavina, su iznad prosjeka za prošlu godinu.

U sklopu BRANDpuls istraživanja za Hrvatsku prate se marketinški pokazatelji uspjeha za kategorije Mješavine začina za pripremu jela i Začinske mješavine, kao i za brendove unutar tih kategorija. Navedeni marketinški pokazatelji su bitni kako bi vođenje brenda bilo uspješno te kako bi rano uočili moguće prilike ili probleme. Podaci korišteni u analizi prikupljani su kroz dva vala godišnje.